Verkiezing en hoe nu verder

Andor Admiraal admiraal at ADN-INTERNET.COM
Fri Mar 5 13:34:26 CET 1999

Beste Louwrens,

Ik heb je opmerking wel begrepen, ik ben het er alleen mee oneens. Ik denk
dat het bestaansrecht van een partij moet liggen in wat ze wel wil, niet in
wat ze niet wil. Van Mierlo had daar een leuk verhaal bij dat het goed
deed. Maar bedenkt wel, in die tijd toen D66 zich nog als one-issuepartij
profileerde zou een verkiezingsuitslag van omgerekend 9 kamerzetels
helemaal niet zo slecht zijn geweest. Ik ga er nu vanuit dat wij ons
dieptepunt wel zo'n beetje bereikt hebben.

D66 regeert inmiddels. Dan moet je ook positie kiezen want als je niets
wilt valt er ook niets te regeren. De ondertitel sociaal-liberaal kan een
hulpmiddel zijn om dat duidelijker te maken. De bestaansgrond van onze
partij mag niet liggen in een ondertitel of het ontbreken van een
ondertitel. We willen iets met onze samenleving en daarin ligt onze
bestaansgrond. Die bestaansgrond is niet weg na een verkiezingsnederlaag
dus lijkt het mij ook geen aanleiding om het voortbestaan van D66 in
twijfel te trekken.

D66 is overigens nog altijd pragmatisch, dus daarvoor hoeven we niet terug
in de tijd. Nu ook Kok zijn ideologische veren heeft afgeworpen valt het
alleen wat minder op misschien.

Groet, groet,
Andor.