Postkoloniaal verstand (was: Re: Fw: [Nedvets] Verkiezingen)

Dirk van der Woude vdwoude at CISTRON.NL
Fri Mar 5 10:37:59 CET 1999

"J.L. Swarte" wrote:

> Dit bericht vond ik op internet.

Ik ken die 'Indische' wereld een beetje. De afzender van
dit verhaal lijkt me te zoeken in de kringen van de
oud-strijders uit de periode '45-'49 - de voor
de 'Politionele acties' uitgezondenen. Een klein
deel daarvan is nog steeds actief bezig met het
zoeken naar rechtvaardigingen voor toen en nu
volstrekt onverdedigbaar koloniaal beleid.

Naar mijn waarneming zijn er heel wat meer
mensen met een indische c.q. koloniale leger-
achtergrond die zoeken naar manieren om hetgeen
destijds zo fout liep te integreren. Vergelijk
Duitsland waar men vrijwel dagelijks nog, vaak
in prime time, op de TV bezig is met terug te
kijken naar het midden van deze eeuw. In ons land
lukt dat slecht, mede door toedoen van eerdergenoemd
kleine clubje oude boze heren. Die er bovendien
nog veel kabaal over maken dat ze destijds zo
slecht zijn opgevangen bij terugkeer. Daar is
inderdaad heel wat over te zeggen, maar het valt
volstrekt in het niet bij hetgeen (bijvoorbeeld)
mijn gekleurde schoonouders door te maken hadden.

Moet je je als partij met onze uitgangspunten veel
van die slinkende groep witte heren aantrekken?
Integendeel zou ik zeggen, richt je helder op de
veel grotere groep. Maak maar eens duidelijk aan
de honderdduizenden niet- en bijna witte nederlanders
dat er nog een lange weg te gaan voordat ons
land zijn (gruwelijke) koloniale verleden een
plek gegeven heeft. Het zou D66 bijvoorbeeld sieren
als we met kracht mee zouden werken voor het in
de Surinaams-Creoolse kringen levende initiatief
in ons land een monument voor (tegen in feite)
de slavernij zouden oprichten.

In ieder geval: niet wijken voor wit postkoloniaal
sentiment. Je realiseren dat het op z'n zachtst
gezegd opmerkelijk is dat we in Gorkum terecht onze
verbijstering uiten over de dood van Nederlands/Hollandse
meisjes, terwijl de even zo stuitende dood / moord,
in dezelfde periode, van een Nederlands/Turkse jongen
(Den Haag), een Nederlands/Pakistaanse jongen (Amsterdam)
pas weken later enige aandacht krijgt (en in VN werden
nog heel wat meer voorbeelden uit de tweede categorie
genoemd.

Maw: laten we ons richten op dingen die echt
belangrijk zijn. Daarbij pleit ik niet voor
ruechsichtlose relativering van onze geschiedenis,
wel voor erkenning dat er al een half millennium
sprake is van een scheve verhoudingen in de wereld.
En voor het besef dat ons land inmiddels twee miljoen
inwoners telt met wortels in de andere kant van
die balans.

Dirk