Campagnemateriaal

Arjan Stoffels chimera at STAD.DSL.NL
Fri Mar 5 01:46:12 CET 1999

Ik zou graag willen weten wat voor campagnemateriaal er in de diverse
provincies is gebruikt bij de afgelopen PS campagne.

Is er verder iemand die zicht heeft op het gemaakte en gebruikte
campagnematerialen, hoe effectief deze waren en hoe prettig in het gebruik
(formaat, materiaal, kleuren, tekst etc.)? Daar zouden we een volgende keer
allemaal van kunnen profiteren. Van Landelijk merk ik helaas weinig van
enige vorm van coördinatie.

De Zuid-Hollandse krant was een dubbelgevouwen A2 met tamelijk veel tekst,
maar met duidelijke verwijzingen naar 'plaatsen' (telefoon, internet) waar
meer informatie gehaald kon worden. Het geheel uitgevoerd in zwart/wit met
overvloedig aanwezige D66-groene steunkleur. De teskt gelardeerd met
fotootjes van de eerste elf kandidaten, wat algemene foto's en een
duidelijke bon om lid te worden/infopakket aan te vragen.

Wat ik miste was een simpele maar o zo  effectieve tienpunten folder (de
tien belangrijkste/meest profilerende stellingnames). Die deelt makkelijk
uit (bijvoorbeeld op A5 formaat, foto's van de kandidaten achterop) en past
beter in de hedendaagse zap-cultuur. Aan kiezers die geïnteresseerd zijn in
de nuance en de vergelijking geef je de verkiezingskrant of het programma
mee.

De landelijke folder was mooi en handzaam uitgevoerd (dubbelgevouwen A5,
kleurenfoto's van de lijsttrekkers in alle provincies met een politieke
uitspraak) maar mijns inziens tamelijk zinloos omdat slechts één pagina van
toepassing was op 'onze' provincie.

Daarnaast kreeg ik een PvdA folder in de bus (met JA/NEE sticker, zie de
discussie 'Encore un effort') waarin naast drie andere de volgende opties
waren opgenomen: "Ik wil wel stemmen, maar ben niet thuis, kom s.v.p. mijn
stemkaart halen" en "Ik wil graag geholpen worden met naar het stembureau
gaan". Zijn er afdelingen die ook zoiets gedaan hebben? Wat was het effect
en hoe hebben jullie dat geregeld? Zijn er zwaarwegende argumenten om dit
niet te doen?, want persoonlijk vind ik het ophalen van stemkaarten namelijk
een briljante zet, die ook door D66 gebruikt zou moeten worden.

Met vriendelijke groet,
Arjan Stoffels, Leiden
chimera at stad.dsl.nl