VVD en D66 samen? emotionele reactie

Loet Jansen floetjan at WXS.NL
Thu Mar 4 22:11:16 CET 1999

Rik Jungmann schreef:

> Ik vond de reactie van Dirk kort, krachtig en to the point. (Over Heleen
> Dupuis)
>
> Als D66 er niet zou zijn, dan zou ik mijn heil zeker niet bij de VVD zoeken.
> Ook niet zo gauw bij de PvdA, want daar heerst mij teveel jaren zestig nieuw
> linkse spruitjeslucht. Misschien bij Groen Links, al is de realiteitszin me
> daar te laag.
>
> Dus wat mij betreft, prima dat afzetten tegen de VVD, ongeacht of we nu in
> doodsnood verkeren of niet. Zolang we nog een vrijzinnig democratisch geluid
> [...]

Rik,

Al vaker heb ik gemeld, dat mijn D66-gevoel aardig aansluit bij wat jij meldt.
Dat geldt ook voor veel anderen, die mij het gevoel geven daar hoor ik bij. Maar
vaak denk ik ook wat is dit voor een lijst, al eist tolerantie en democratie
andere geluiden serieus te nemen. Niet onverwacht was het gisteren een heel
droeve dag.  Van 78 tot nu toe heb ik mij actief voor onze partij ingezet. Als
het nu zo wordt dat sociaal en liberaal in combinatie met slechte
verkiezingsuitslagen er toe leidt dat er serieus gepraat wordt over samenwerken
of samengaan met de VVD, dan ontploft D66 op een manier, D66 en Hans van Mierlo
onwaardig. Halsstarrig vasthouden aan een vorm die kiezers niet aanspreekt, past
ook niet bij D66. Dus nadenken over hoe verder, en wat moet er anders, accoord.
Idee schreef enkele jaren terug over filosofische bronnen, die dicht bij D66
staan. De Amerikaanse filosoof Rorty, die een paar jaar ook in Amsterdam
gedoceerd heeft, heeft op een indrukwekkende manier politiek als belangrijker
dan filosofie verklaard. Hem staat  een pragmatische aanpak voor ogen.. Een
aanpak met een doel. Politiek voeren die leidt tot minder wreedheid en
onvrijheid en meer tolerantie in de wereld. Hij pleit voor "liberal" in de
Amerikaanse betekenis. Zo vind ik moet ook D66 liberaal willen zijn. En dat
lijkt niet op de VVD. We zouden moeten toegeven dat Groen Links, komend uit een
verdacht  "Nederlands communistisch" verleden, vooral sociaal is geboren, zo
groen is geworden als D66 wil zijn, en nu probeert marktwerking als realiteit te
aanvaarden, en zo de D66 uitspraak "markt waar markt kan", en anders regelgeving
waar de markt onze sociale en groene doelstellingen doorkruist. En al ben ik
jarenlang vanuit de geschiedenis fel tegen Groen Links geweest, ook in Soest,
waar ik naast Groen Links in de gemeenteraad zat, zou ik met het pistool op de
borst in een gedwongen keuze tussen VVD, PvdA en Groen Links, nu, net als zo
veel kiezers voor Groen Links kiezen. Dit is geen voorstel, maar eerder een
oproep de dicussie meer richting groen en en toelerantie te sturen, dan richting
VVD en vergroten van de tweedeling die we nieten hoeven te vrezen, want die is
er al. En dat alles natuurlijk zonder de economische haalbaarheid uit het oog te
verliezen. Groen Links stelt dat zij haalbare voorstellen doet, maar uit de
doorberekeningen van het CPB bleek dat voor de korte termijn te kloppen, maar
voor de lange termijn absoluut niet. Dat vraagt weer te erkennen dat modellen
maar modellen zijn, en lange temijn effecten eerder door externe factoren
(buiten de modellen) verstoord worden. Tot zover mijn oproep de D66 idealen niet
te gaan verkwanselen.

Vriendelijke groet.......Loet