Doel of middel

Carlo Hagemann carlo.hagemann at TIP.NL
Thu Mar 4 19:58:44 CET 1999

In de afgelopen dagen heb ik van alle kanten gehoord dat de opkomst
'bedroevend' was. De schuld werd weer aan alle kanten gezocht (zelfs
mijn lokale krant is schuldig verklaard omdat ze te weinig aandacht zou
hebgen besteed aan de campagne).

Relatief nieuw is dat nu ook de weg naar oplossingen wordt gewezen: er
moet een opkomstplicht komen (Marijnissen) of, iets minder absurd, de
provinciale statenverkiezingen moeten gelijk met de
gemeenteraadsverkiezingen worden gehouden (zie Kok over Noord-Brabant)
of misschien gelijk met een referendum.

Wat mij deze oplossingen opvalt is dat de opkomst wordt gezien als een
doel, in plaats van een middel. Natuurlijk: ook ik vind het erg leuk als
er een hoge opkomst is, maar blijkbaar hebben de thuisblijvers goede
redenen gehad om niet naar het stembureau te zijn getogen.
Waar Marijnissen wel terecht op wees, was dat de thuisblijvers niet
gelijkelijk over de bevolking zijn verdeeld.

Het tegelijkertijd houden van gemeenteraadsverkiezingen en provinciale
verkiezingen zal dus slechts maskeren dat het provinciaal bestuur meer
dan de helft van de kiesgerechtigden niet interesseert, dan wel dat die
mensen het wel goed vinden dat anderen erover beslissen hoe die
gedeputeerden en PS'ers het bestuur over de provincie verdelen.

--
Carlo Hagemann
Almere

carlo.hagemann at tip.nl