Twente

Mark Giebels m.m.t.giebels at WB.UTWENTE.NL
Thu Mar 4 17:25:16 CET 1999

"Enschede, M (ICT)" wrote:

> Alleen al het feit dat de twee niet *kunnen* samenwerken is des te meer een
> reden om ze samen te voegen en ze onder een sturing te plaatsen . Alleen dan
> kunnen ze samenwerken en stoppen ze met kibbelen.

De analyse van Marc "Enschede" is juist. De gebleken onmogelijkheid van
samenwerking tussen Hengelo en Enschede is inderdaad een (het enige?)
steekhoudende argument om voor Twentestad te kiezen. De voorgestelde oplossing
om 'ze samen te voegen en ze onder een sturing te plaatsen' vind ik wel erg
centralistisch gedacht en getuigt m.i. van weinig vertrouwen in de lokale
democratie.
Marc's conclusie - dat ze dan kunnen samenwerken en ze zullen stoppen met
kibbelen - is zeer voorbarig. Je zou de sfeer eens moeten komen proeven in
politieke kringen in Hengelo en Enschede. Dat is geen goede basis voor
toekomstige samenwerking.

Twentestad is overigens geen eiland in zee. Ook Twentestad zal moeten kunnen
samenwerken met zijn buurgemeenten. Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat twee
incompetente gemeenten (wat betreft samenwerken) tesamen minder arrogant gedrag
gaan vertonen. Eerder zal het tegenovergestelde optreden. En dat is zeer
ongewenst.
Het huidige wankel evenwicht van de stedenband Hengelo, Enschede en Almelo wordt
namelijk verstoord door de komst van Twentestad. Almelo (65.000 inwoners) dreigt
in een gemarginaliseerde positie te geraken. Zeer ongewenst, niet in de laatste
plaats vanwege de aanzienlijke grootstedelijke problemen waar deze gemeente mee
te maken heeft. Voor de andere Twentse gemeenten (samen ongeveer 300.000
inwoners) ziet het lot er niet beter uit: ook na de herindeling blijven zij
bestuurlijke lilliputters die volledig verdwijnen in de slagschaduw van
Twentestad (250.000 inwoners).

De centrale vraag is: Moet de gebleken bestuurlijke onbekwaamheid van zowel
Hengelo als Enschede beloond worden met een versterking van hun positie in de
regio Twente? Het antwoord is Nee. Iemand die niet kan samenwerken moet je
vooral niet nog meer macht geven. Dat is funest voor zijn omgeving. Iemand die
niet kan samenwerken moet de negatieve gevolgen ondervinden en daaruit lering
trekken. Of gaan we er op voorhand vanuit dat de Enschedese en Hengelose burgers
en bestuurders te stom zijn om dat te kunnen. Is de randstedelijke arrogantie al
zover doorgeslagen ;-)

Vergeet overigens ook de positieve aspecten van concurrentie niet. Concurrentie
tussen steden kan betere vestigingsmogelijkheden voor bedrijven stimuleren en
kan daardoor de werkgelegenheid bevorderen.

> Daarom regering: de uitslag van dit schijnreferendum is des te meer een
> reden om door te gaan op de ingeslagen weg.

Die redenatie snap ik niet. Je wilt toch niet zeggen dat het feit dat 92% van de
bevolking van Hengelo tegen de voorgestelde fusie is een argument is om juist
voor Twentestad te stemmen. Leg dat deze Democraat maar eens uit.

Groeten,
Mark Giebels

--
Mark Giebels