Het was te verwachten...

Joris van den Wittenboer J.van.d.Wittenboer.st at PPSW.RUG.NL
Thu Mar 4 13:16:07 CET 1999

Hein vroeg:

> WAT mag wat harder en minder netjes?
> Het gaat in de eerste plaats om de inhoud, dan om de vorm.

D66 mag wat vaker standpunten die wij hebben en waarvan wij weten dat
andere partijen (regeringspartijen) daar tegen zijn voer het
voetlicht brengen. D66 houdt volgens mij teveel rekening met zijn
coalitiegenoten terwijl zij dat niet met ons doen. Wij zijn te lief
wat dat betreft. Gedacht werd dat wij meer ruimte zouden krijgen om
een eigen geluid te laten horen met de nieuwe verhoudingen. Je moet
de ruimte ook nemen. Zowel VVD als PvdA nemen af en toe ruimte om een
standpunt in te nemen waarvan ze van tevoren weten dat het niet
realiseerbaar is. De kiezer hoort dat wel en weet dus dat er binnen
die partij wel op een bepaalde manier gedacht wordt. Dat soort dingen
doen wij niet. Ook zijn wij al lang blij als een idee wordt
uitgevoerd zoals wij willen en de eer naar een andere partij gaat.
Wij moeten met claimen veel strategischer zijn. De klassenverkleining
wordt toegerekend aan de PvdA terwijl Woffensperger het geld daarvoor
heeft binnengesleept. De PvdA loopt er mee weg. Belasten van inkomen
door opties van managers. Kok loopt met het idee weg op het moment
dat daar een grote discussie over aan de gang is. terwijl een motie
van D66 uit ik meen 91 daar al over ging en het niet heeft gehaald.
Daar mag D66 wat harder in zijn. En tuurlijk gaat de inhoud daar aan
vooraf. Maar met alleen inhoud en goede ideeen ben je er nog niet.
mensen moeten ook op de hoogte worden gebracht van die ideen.
Groeten,
Joris van den Wittenboer

In a word, the special emphasis is upon the policy sciences
of democracy, in which the ultimate goal is the realization
of human dignity in theory and fact. (Lasswell)