Gisterenavond

Monique de Vos-Verwaijen devos.verwaijen at WORLDONLINE.NL
Thu Mar 4 10:35:06 CET 1999

Hallo allemaal,

Ik ben nog niet lang D66-lid en zit niet zo goed in alle programma's en
stukken. Wel ben ik al vanaf mijn vroegste jeugd geinteresseerd in politiek
en volg NOVA, lees kranten, volg actualiteitenprogramma's e.d.. Ik ben dus
een soort gemiddelde burger misschien??? Ik vind D66 een goede partij, omdat
D66 staat voor een open, eerlijk, democratische besluitvorming, het bestuur
en de politiek dichter bij de burger wil etc.. Referendum, gekozen
burgemeester, dat spreekt me wel aan. Verder zat ik 15 jaar geleden in mijn
puberteit qua standpunten vaak bij de VVD en vaak bij de PSP en mij leek D66
daar ergens tussen in.

Maar goed, IK heb eigenlijk vrijwel nooit een idee wat een D66-er nou geacht
wordt te vinden van een bepaald thema, behalve dan, dat wij meedoen aan de
discussie en ons standpunt in redelijkheid en op grond van argumenten
bepalen. Als IK dat al niet heb, die toch bladen van D66 lees, hoe moet de
gemiddelde burger dat dan hebben??

Wat verder opvalt is, dat we een charismatisch persoon missen, die voor iets
staat. Veel mensen stemmen op iemand, die iets uitstraalt en waar ze
vertrouwen in kunnen hebben. Van Mierlo was zo'n voorbeeld, Rosenmuller en
Marijnissen zijn dat ook.  Thom de Graaf zou dat ook kunnen worden, maar het
is altijd gemakkelijker om je te profileren, als je in de oppositie zit.
Mensen, die zich niet kunnen vinden in bepaalde beslissingen van een
regering, sluiten zich dan aan bij iemand, die "tegen" is. Oppositieleiders
geven het gevoel te weten hoe iets "beter" moet en men is zelden of nooit
tevreden met hoe iets gaat! D66 valt daarbij als redelijk alternatief
natuurlijk gewoon ook weg tussen de PVdA en de VVD in.

Wat ik in mijn omgeving merk is, dat een aantal jongere, niet echt in
politiek geinteresserde eind twintigers 9 jaar geleden vol trots D66 stemden
en nu schampere opmerkingen tegen me maken, D66 wordt nu geidentificeerd met
"losers" en het is moeilijk om van dat stigma af te komen. Gevoelsmatig vind
ik D66 geen loser, maar uyitleggen aan mensen, waarom niet kan ik niet goed,
moet ik bekennen.

Hoe we hier uit komen?? Geen idee! Ik volg de discussie met grote interesse
en hoop, dat het tij weer keert, maar het zal moeilijk worden vrees ik, er
zijn echter genoeg positieve leden, die hard hun best doen om de publieke
opinie te veranderen en mee te denken aan een manier om uit dit dal te
komen. Laten we hopen, dat dat vruchten gaat afwerpen.

Monique de Vos, 32 jaar, D66 lid