omroepbijdrage

Ariean van de Groep jvdgroep at WORLDONLINE.NL
Wed Jun 30 19:22:04 CEST 1999

(Ik weet het, ik ben lekker op dreef, maar ook hierover heb ik een mening,
en ik heb momenteel toch niet zoveel om handen dus..)

Ik onderschrijf de mening van J.L. Swarte op dit punt. Ter illustratie wil
de BBC aanvoeren waar men al heel wat 'schandalen' heeft gekend rond de
verhouding overheid en omroep, waarbij de BBC werd gechanteerd door een
overheid die dreigde met ontslagen en bezuinigingen. Ondanks het
onafhankelijke ideaal van deze omroep heeft deze vaak het terrechte verwijt
gekregen te dienen als propagandamiddel van de Conservative Party. Deze
afhankelijkheid bleek ook uit de benoemingen voor het voorzitterschap van de
BBC; die waren uitermate politiek getint.

Wie dat alles niet gelooft verwijs ik graag naar de verzamelde afleveringen
van het onnavolgbare 'Monty Python'. In sterke staaltjes van Engelse humor
werd regelmatig geparodieerd op de manier waarop de overheid de hand had in
de programmering van de BBC, en hoe deze omroep veelal de denkbeelden van de
conservatieven verdedigde en veel minder ruimte gaf aan andersdenkenden.

Ik vind daarom met J.L. Swarte dat de verhouding overheid / media zo
onafhankelijk mogelijk moet zijn. Fiscalisering van de omroepbijdrage is
geen stap in de goede richting mits er voldoende veiligheidskleppen worden
ingebouwd (door een onafhankelijke stichting?).

Ariean van de Groep