fiscalisering omroepbijdrage

Daniel.HANEKUYK at DG3.CEC.BE Daniel.HANEKUYK at DG3.CEC.BE
Wed Jun 30 19:11:10 CEST 1999

N.a.v. de vraag van Bert Bakker:

Als ik het goed heb is Nederland voor 95%
bekabeld. Ik vraag me af of de omroepbijdrage
niet via het kabelabbonnement kan worden geind?

Mensen die een schotel hebben en geen kabel,
kijken wellicht niet echt naar de Nederlandse
omroepen?

En een radiotje los van de kabel, is toch wel
een voorziening die men moet hebben ingeval
van een ramp - het heeft me altijd verbaasd
dat je daar een, weliswaar lage, omroepbijdrage
voor moet betalen! Ook omdat iedereen wel
ergens een radiotje heeft staan.

Autoradios zouden via de wegenbelasting kunnen
worden gefiscaliseerd.

Overigens zou te overwegen zijn om op de kabel
ook concurrentie toe te laten ipv de huidige
gemeentelijke monopolies, bijvoorbeeld vergelijkbaar
met de liberalisering van de electriciteit of het spoor:
de bekabelling bij de gemeente en dan verschillende
aanbieders waar de consument een keuze uit kan maken.
De omroepbijdrage zou dan kunnen worden geind via
de gemeente als beheerder van de kabelaansluiting
of via de aanbieder naar gelang het pakket.

In Belgie, heeft de ene gemeente NL3 op de kabel,
de ander niet en dat wisselt ook nog in de tijd!
Als er concurrentie was tussen programma aanbieders
op de Belgische kabel zou ik waarschijnlijk een pakket
nemen met de Nederlandse omroep erop. Ik neem aan
dat de omroepbijdrage als dat via de aanbieder loopt
dan uitgesplitst zou kunnen worden tussen Belgie
en Nederland.

Daniel Hanekuyk