Afdeling Cyberspace (HB uitwerken aub)

Herman Beun chbeun at WORLDONLINE.NL
Wed Jun 30 13:20:12 CEST 1999

Chido Houbraken schreef:

[password voor stemmen]
>Te ingewikkeld en niet te garanderen als misbruikproof. Een aparte
>stemlijst, waar alleen leden lid van kunnen worden door zich aan te
melden
>bij het bestuur v/d virtuele afd., is simpeler en makkelijker en
sneller
>aan te passen.

OK.

>Zoals ik al zei: ik geef een aantal problemen aan die opgelost moeten
>worden. Overigens: het feit dat iedereen, waar ook ter wereld, lid
kan
>worden van de virtuele afdeling, lost het probleem gedeeltelijk op.
In
>praktijk heeft iedereen die wil dus een potentiele 2e stem.

Voor zover een digitale afdeling complementair is aan een gewone
(zoals Marc-Jan ook al aangeeft): OK.

Ik maakte me echter zorgen over de situaties waar ze elkaar
overlappen: Congresmoties e.d. kunnen worden ingediend door een x
aantal afdelingen (of door een y aantal individuele leden, maar dat is
hier niet van belang). Als leden van de virtuele afdeling dan ook in
een niet-virtuele afdeling kunnen meestemmen hebben ze meer (formele)
invloed dan een gewoon lid. Daar moet een oplossing voor bedacht
worden.

Je kunt cyberspace ook zien als een aparte landelijke (mondiale)
ruimte, zoals Joost Boermans dat voorstelt. Dat vind ik wel een fraaie
gedachte, beter dan cyberspace de status van afdeling te geven.

>Bij alle afdelingen navragen of hun dubbelleden al bij hun gestemd
hebben ?

Nee, er zouden bij wat ik voorstelde juist geen dubbelleden meer zijn.
Maar het probleem is veel fraaier opgelost als de
cyberspace-"afdeling" geen afdeling is.

Herman