Reglementenwijziging (was Re: Bezinningscongres)

Editor Electoral Web Sites w.derksen at AGORA.STM.IT
Wed Jun 30 10:42:02 CEST 1999

Het is een fabel om te menen dat achttien maanden nodig is om een
statutenwijziging door te voeren.
In het huishoudelijk reglement zijn termijnen gesteld voor het indienen
van voorstellen tot wijziging van de statuten en het hr. Op het
afgelopen februaricongres zijn deze termijnen op voorstel van het
hoofdbestuur ingekort tot tien weken (was drie maanden). Korter is niet
mogelijk omdat anders de discussie in afdelingen en vervolgens de
behandeling van amendementen illusoir wordt.

Feitelijk moet het voorstel eerder worden gedaan omdat daaraan vooraf de
productietijd van het voorstel en de Democraat gaan.

Vervolgens geldt een quorum van 750 leden of (indien dat minder is) 5 %
van de leden op het congres. Indien het quorum niet gehaald wordt dan
kan het voorstel op het eerstvolgende congres zonder quorum worden
vastgesteld.

Het voorstel tot verandering van de positie van de programmacommissie
is op die manier aangehouden en dus zal het - door de afwezigheid van
het quorum - dertien maanden duren voordat het congres deze
statutenwijziging kan doorvoeren. Dit is het gevolg van de lage
participatiegraad van de leden op het afgelopen congres.

Wilfried Derksen,
voorzitter reglementencommissie