Meningen over de huidge onenigheid

Tue Jun 29 23:21:51 CEST 1999

At 14:04 29-06-1999, Hein van Meeteren wrote:

>Tegen een gereduceerd tarief wil ik best een training inzicht in invloed
>(tm) (positive power and influence program) verzorgen voor diverse
>fracties. Deze training geeft inzicht in het effect van bepaalde
>invloeds-technieken, en ook in het jezelf het moeras in werken....(en er
>weer uit).

Ik kan getuigen dat Hein van Meeteren zeer goed is in het zichzelf het
moeras in werken. Hein van Meeteren was 1 van de personen die indertijd
het zogeheten Fishman-affidavit op zijn homepage had staan. Op 9 juni
oordeelde de rechtbank van Den Haag in een door Scientology aangespan-
nen bodemprocedure dat het auteursrecht op tot dit affidavit behorende
documenten bij Scientology berustte en dat het via een homepage openba-
ren van de documenten in kwestie inbreukmakend was. (Eerder was in kort
geding al geconcludeerd dat dit inbreukmakend was.)
De rechtbank liet het daar niet bij en verklaarde ook hyperlinks naar
inbreukmakende pagina's onrechtmatig. Daarmee werd in Nederland de in-
formatievrijheid ingeperkt. Karin Spaink noemde dit zelfs 'potentieel
fnuikend voor het Net'. (Het Parool, 14 juni)

Onder de kop 'Scientology - Spainkology 2-0' schreef ik over deze
kwestie een stukje op de mailinglist van de Digitale Burgerbeweging
Nederland (DB.NL), waarin ik Hein van Meeteren, bestuurslid van de
DB.NL, verweet dat hij door zijn ondoordachte steun aan de aktie van
Spaink c.s. de doelstellingen van DB.NL schade had berokkend.
Vervolgens ontstond een vervelende ruzie, waarin Van Meeteren onder
andere in het geding bracht dat ik niet over een academische titel
beschik en voor mijn levensonderhoud ben aangewezen op een uitkering.

Tenslotte meende Van Meeteren zich op de volgende wijze uit dit zelf-
geschapen moeras te moeten terugtrekken:

        Wanneer uw geestelijke vermogens te onderontwikkeld zijn om
        mijn doorvlochten en goed onderbouwde betogen te kunnen vol-
        gen, dan dient u (...)
        met uw vriendje Hagens in een naar stront ruikende hooiberg
        te kruipen, om elkaar als knapen aldaar wederzijds te betas-

Ik kan Van Meeteren wegens zijn bezonnen oordeel van harte aanbevelen.

Erik vdMb