AW: Meningen over de huidge onenigheid

Marc-Jan Ahne MJAhne at KLUWER.NL
Tue Jun 29 11:36:26 CEST 1999

        Greetje verver schreef:
> [...]
> wordt dit ook medegedeeld aan de CvK. Die gaat in eerste instantie met
> alle sollicitanten spreken en de eerste 10 gaan door naar de
> vertrouwenscommissie (Dit is een normale procedure). De
> vertrouwenscommissie doet een voordracht van 3 personen. Al deze 3
> personen zijn benoembaar voor de vertrouwenscommissie. Er kan wel een
> bepaalde voorkeur aangegeven worden. In het geval Utrecht heeft de CvK
> gekozen voor Kohnstamm, gezien de aanbeveling van de minister van BZ
> niet abnormaal. Vandaar denk ik de reactie van de D66 fractie.

Ik denk dat je inschatting van de situatie juist is, het is vaak ook
gebruikelijk dat wanneer een afspraak gemaakt wordt dat een bepaalde stad
een kandidaat krijgt van een bepaalde politieke kleur, andere partijen hier
geen politieke zwaargewichten laten solliciteren. Dat dit in het geval van
Utrecht wel is gebeurd is al de eerste vorm van machtspolitiek. Het is
natuurlijk niet toevallig dat er een vrouw solliciteerd die gezien wordt als
een uitstekend benoembare kandidaat (evenals Kohnstamm), dat is politiek
gestuurd.

En D66 trapt met open ogen in de val, Kohnstamm wordt geen burgemeester en
de fractie blaast hoog van de toren. Hoe kon de strategie van de PvdA een
beter verloop hebben voor die partij. Door haar reactie kan de D66 fractie
verweten worden alleen partijgenoten te willen benoemen op bepaalde posities
(Peper kon er even fijntjes op wijzen dat Opstelten burgemeester werd ten
koste van een partijgenoot van Peper) en tevens is het voor de
geëmancipeerde kiezer niet echt te begrijpen waarom D66 de keuze voor een
uitstekende vrouwelijke burgemeester wil blokkeren ten gunste van een
partijgenoot. D66 riep toch ook altijd dat bij gelijke geschiktheid de keus
moest vallen op een vrouw.

Tuurlijk is hier sprake van machtspolitiek, de PvdA beheerst dat nu eenmaal
en D66 niet (en nog erger, we herkennen het ook pas als het te laat is).

Marc-Jan Ahne
Deventer