[rol vertrouwens-commissie in burgemeesterbenoeming]

cathja maas maas0311 at WXS.NL
Tue Jun 29 09:56:32 CEST 1999

Bert Bakker wrote:

> verijdeld!"
>
> Euh, sorry, de naam is Bert - Ernst is burgemeester van Hilversum.
>
> Waar het om gaat is dat het volstrekt buiten proportie is om bij de benoeming
> van een burgemeester de portefeuille op tafel te leggen. Daar kan je dan elke
> week wel mee beginnen.
Het gaat niet om een willekeurige burgemeester, maar om de burgemeester
van een grote stad. Bij uitstek een politieke benoeming of wij dat nu
leuk vinden of niet

> [...]
> verkiezingen in evenzovele gemeenten wordt er niet 1 D66'er gekozen, dan heb
> ik daar alle vrede mee. Maar zo lang er op deze wijze wordt benoemd is ook een
> zekere evenredigheid aan de orde. Wie de verdeling van burgemeesters bekijkt
> over de grote steden (de grootste 4, of de grootste 10, of de grootste 20, of
> de grootste 30) ziet dat de PvdA met meer dan de helft daarvan overbedeeld is.
> Dat heeft niets met democratie te maken, maar met machtspolitiek bij
> benoemingen. Het lijkt op die regel uit de Internationale: 'Begeerte heeft ons
Zoals ik vandaag Terlouw hoorde zeggen: alle politieke partijen zijn
begerig. En als een ander dat spelletje beter speelt dan wij dan moeten
wij niet gaan jengelen, maar gewoon duidelijk maken waarom wij dat niet
zo willen. En wil je het spel wel spelen, dan moet je de regels kennen
en zorgen dat je er goed in wordt.