Afscheid van D66...

cathja maas maas0311 at WXS.NL
Tue Jun 29 09:51:22 CEST 1999

Hein van Meeteren wrote:

> [...]
> willen dat burgers optimale invloed op hun eigen levensomstandigheden en
> hun bestuur hebben. Dan kan je dus niet meedoen aan het ranzige
> partijpolitieke machtsspel dat rond burgemeestersbenoemingen wordt
> gespeeld. De gemeenteraad van Utrecht koos voor een vrouw van de PvdA,
> so be it. Jammer voor Jacob. Als wij, democraten, dan het spel gaan
> spelen *vanuit* het kabinet, topdown dus, en proberen met een
> meerderheid in het kabinet (vvd en d66) de vetrouwenscommissie uit
> Utrecht zelf te passeren, dan vraag ik me af wat de d van d66 nog
Volledig mee eens

> D66 geeft de pers genoeg kluiven om lekker in te bijten. Dat kan je de
> pers niet kwalijk nemen. D66 is inderdaad de pispaal geworden van
> polititiek Den Haag, maar D66 heeft politiek Den Haag, inclusief de
> parlementaire pers, alle aanleiding gegeven de broek open te knopen.

maar het zal lang duren voor wij dat inzien

> (knip)

> Dat is te negatief gesteld. Hij vertolkt gevoelens van veel heel gewone
> kiezers. Dat is een onschatbaar goed, mensen voelen zich weer eens
> betrokken bij zo'n man. Henk Westbroek en Jan Nagel spreken de modale
> kiezer meer aan dan Thom et al., dat lijkt me duidelijk. Democraten
> hebben echter de plicht de gewone mensen, de demos, het volk, zo veel
> als mogelijk is aan te spreken. Anders zijn het aristocraten, om met
> Plato te spreken. D66 lijkt een elitaire partij geworden zonder
> verbinding met de demos. Zo verspeel je je bestaansrecht.

Ik zal een aardig voorbeeld geven. N.a.v. de Bijlmer zei ik tegen een
D66 bestuurder dat D66-ers te weinig rekening houden met de gevoelens
van mensen. Zijn antwoord: Ja, wij spelen te weig in op de emoties van
het volk.
Ik kon praten als Brugman maar ik heb niet uit kunnen leggen dat zijn
formulering blijk gaf van een negatieve benadering, terwijl ik het
positief bedoelde: Feelings are facts!
Mentaal gesproken zijn wij een partij van grachtengordeldieren. Daar
moeten wij ook op landelijk niveau vanaf

> Alles geprobeerd, en tegen muren van vooringenomenheid aangelopen.
> Uitzonderingen daargelaten. Laat er een frisse start gemaakt worden
> onder een nieuwe naam met verse mensen en een visionair-democratisch
> program, dan ben ik van de partij.
En die partij kun je zelf van binnenuit maken
Cathja