VNG-magazine

cathja maas maas0311 at WXS.NL
Tue Jun 29 09:31:47 CEST 1999

Michiel Scheffer wrote:

> Beste Monique,
>
> Dat Nederland een van de weinige landen in Europa is zonder een
> democratisch gelegitimeerde burgemeester en een van de weinige landen in
> Europa zonder een referendum is binnen D66 al lang bekend is en is door
> D66 herhaaldelijk als argument gebruikt (ook in 1989, 1994 en 1998 in de
> aanloop naar de verkiezingsprogramma's).
>
> Er is niets nieuws aan de argumenten en op zich het feit dat andere
> landen verder zijn is niet het eerste maar het laatste argument dat je
> gebruikt. We willen een gekozen burgemeester omdat we de band tussen
> [...]
Beste Michiel,
Is dit niet weer een kwestie van de boodschapper die het gedaan heeft?
Zelfs hier in Driebergen maak ik mee dat "de politiek" heel erg
overtuigd is van de eigen deskundigheid en het eigen gelijk. Vindt de
pers iets anders dan ligt dat aan de pers.
Daar ben ik het dus absoluut mee oneens. Het ligt volgens mij altijd
primair aan onszelf. Ook mij is het wel overkomen dat ik weliswaar
correct, maar ook wel wat selectief werd geciteerd. Daar leer ik van om
de volgende keer mijn verhaal zo op te bouwen dat de boodschap duidelijk
blijft, ook binnen de beperkingen van een krante-artikel. En kunnen wij
het de pers kwalijk nemen dat zij belust zijn op relletjes wanneer wij
zelf naar de krant lopen om onze emoties te ventileren.
door de bank genomen is er volgens mij niets mis met het niveau van de
pers, maar van alles met het niveau van de politiek!
En tenslotte: ik hoop nooit te hoeven wonen in een land waar de politiek
de pers "helpt". Dat lijkt mij heel eng.
Met vriendelijke groet
Cathja Maas