Afscheid van D66...

Hein van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Sun Jun 27 21:03:46 CEST 1999

Verver wrote:

> Vind je het ook niet erg buiten alle proporties dat Peper met zijn portefeuille
> gaan zwaaien voor een burgemeesterspost? Waarom was Rotterdam wel
> acceptabel voor je en Utrecht niet?

Het uitgangspunt deugt niet. We hebben democratische harten, en we
willen dat burgers optimale invloed op hun eigen levensomstandigheden en
hun bestuur hebben. Dan kan je dus niet meedoen aan het ranzige
partijpolitieke machtsspel dat rond burgemeestersbenoemingen wordt
gespeeld. De gemeenteraad van Utrecht koos voor een vrouw van de PvdA,
so be it. Jammer voor Jacob. Als wij, democraten, dan het spel gaan
spelen *vanuit* het kabinet, topdown dus, en proberen met een
meerderheid in het kabinet (vvd en d66) de vetrouwenscommissie uit
Utrecht zelf te passeren, dan vraag ik me af wat de d van d66 nog
betekent. Sorry.

> Ik heb vandaag naar het Buitenhof gekeken, en kan mij nu echt niet meer
> ontrekken aan het gevoel dat de pers wat betreft D66 alleen maar de
> negatieve kant kan pakken.

D66 geeft de pers genoeg kluiven om lekker in te bijten. Dat kan je de
pers niet kwalijk nemen. D66 is inderdaad de pispaal geworden van
polititiek Den Haag, maar D66 heeft politiek Den Haag, inclusief de
parlementaire pers, alle aanleiding gegeven de broek open te knopen.

(knip)

> En neem me niet kwalijk,
> Henk Westbroek? Die kan heel mooi zingen (krijgt op deze bekendheid ook
> zijn stemmen) maar is politiek gezien een windbuil.

Dat is te negatief gesteld. Hij vertolkt gevoelens van veel heel gewone
kiezers. Dat is een onschatbaar goed, mensen voelen zich weer eens
betrokken bij zo'n man. Henk Westbroek en Jan Nagel spreken de modale
kiezer meer aan dan Thom et al., dat lijkt me duidelijk. Democraten
hebben echter de plicht de gewone mensen, de demos, het volk, zo veel
als mogelijk is aan te spreken. Anders zijn het aristocraten, om met
Plato te spreken. D66 lijkt een elitaire partij geworden zonder
verbinding met de demos. Zo verspeel je je bestaansrecht.

> Bedenk je, blijft lid van D66, ga naar afdelings- en regiovergaderingen
> en verbeter de partij van binnenuit. Zo niet dan respecteer ik je
> besluit en wens je het allerbeste

Alles geprobeerd, en tegen muren van vooringenomenheid aangelopen.
Uitzonderingen daargelaten. Laat er een frisse start gemaakt worden
onder een nieuwe naam met verse mensen en een visionair-democratisch
program, dan ben ik van de partij.