software & patenten

Bas van Gils B.vanGils at KUB.NL
Tue Jun 22 16:40:52 CEST 1999

beste lijsters,

ik ben misschien wat aan de late kant met een reactie over patentering van
software, maar ik wil jullie mijn mening als (toekomstig) IT-er niet
onthouden. Om maar met de deur in huis te vallen: patentering van sotware
is de grootste flauwekul die je je maar in kan denken. Het druist in tegen
alle ontwikkelingen van de laatste tijd. Ik zal enkele van deze
ontwikkelingen noemen:

- steeds meer programmeer-talen komen beschikbaar als open source zodat
het echte programmeer-werk niet meer hoeft te gebeuren (html is misschien
nog wel het beste voorbeeld ?)

- steeds meer software wordt 'open source' zodat meerder mensen op (in
meer of mindere) vrijwillige basis mee kunnen helpen aan de ontwikkeling
van software. Linux is het beste voorbeeld, maar ook Netscape
experimenteerd hiermee.

- modulair programmeren neemt een grote vlucht. Bouwstenen die aangeleverd
worden door 'iemand' kunnen door andere weer herbruikt worden. Denk aan
JAVA!!

Als nu dit soort dingetjes netjes gepattenteerd worden zal de ontwikkeling
simpelweg stoppen. Er moet ineens grof geld op tafel gelegd worden om
gebruik te kunnen maken van een standaard die vroeger open source was, een
nieuwe JAVA-boon mag alleen door de ontwikkelaar gebruikt worden etc etc.
Dit lijkt mij een zwaar slechte ontwikkeling. Ik ben dan ook falikant
tegen.

met vriendelijke groet

Bas van Gils

--
Bas van Gils, student of Information Management and   ||    LINUX
Technology at Tilburg University, The Netherlands.    ||    the dawn of

The author of this E-mail requests that you regard this as a private message.
Please do NOT distribute it! Thank you very much in advance...