Sorgdrager geen Ombudsman

Daniel.HANEKUYK at DG3.CEC.BE Daniel.HANEKUYK at DG3.CEC.BE
Mon Jun 21 19:02:58 CEST 1999

A. Admiraal schreef:

> Het verdrag van Amsterdam schrijft voor dat Nederland meer dan
> een kandidaat moet voordragen. Het is een schande dat we ons nu niet aan
> ons eigen - verse - verdrag houden.

Het verdrag schrijft dit niet voor (zie hieronder),
Prodi vroeg er meen ik om, opdat hij een Commissie
zou kunnen formeren die beter een (politieke?)
afspiegeling is van het Europees Parlenment.

Daniel Hanekuyk

Het verdrag zegt:
http://ue.eu.int/Amsterdam/nl/traiteco/nl/conso2/conso2.htm

Artikel 214 (ex artikel 158)

1. De leden van de Commissie worden volgens de procedure van lid 2 voor een periode van vijf jaar
benoemd, behoudens, in voorkomend geval, artikel 201.

Zij zijn herbenoembaar.

2. De regeringen van de lidstaten dragen in onderlinge overeenstemming de persoon voor die zij
voornemens zijn tot voorzitter van de Commissie te benoemen; de voordracht wordt door het
Europees Parlement goedgekeurd.

In onderlinge overeenstemming met de voorgedragen voorzitter dragen de regeringen van de lidstaten de overige personen voor die zij voornemens zijn tot leden van de Commissie te benoemen.

De aldus voorgedragen voorzitter en overige leden van de Commissie worden als college ter
goedkeuring onderworpen aan een stemming van het Europees Parlement. Na goedkeuring door het
Europees Parlement worden de voorzitter en de overige leden van de Commissie door de regeringen
van de lidstaten in onderlinge overeenstemming benoemd.