Sorgdrager ombudsman

Ariean van de Groep jvdgroep at WORLDONLINE.NL
Fri Jun 18 17:47:19 CEST 1999

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: harald sprenger <sprenger at euronet.nl>
Aan: d66 surfnet <D66 at NIC.SURFNET.NL>
Datum: vrijdag 18 juni 1999 12:55
Onderwerp: Re: 3013 Sorgdrager ombudsman

>Winnie Sorgdrager heeft laten zien dat ze aandurfde wat haar voorganger en
>ook haar opvolger niet aandurfde. Ze heeft geprobeerd om de 'Ivoren Toren'
>van Justitie om te gooien. Justitie waar vastgeroeste, zelfvoldane
>ambtenaren (vaak CDA'ers) dachten dat ze ver boven de politiek en, indirect
>dus, het volk stonden. Alleen als er wat mis ging, dan werd er gewezen op
de
>verantwoordelijkheid van de politiek.

Of Sorgdrager echt zo'n dappere Don Quijote was binnen haar ministerie weet
ik niet, feit is wel dat ze helaas van de ene affaire in de andere geraakte
waardoor ze binnen korte tijd de minst populaire minister van Paars I werd.
Ter herinnering en illustratie van deze affaires een deel van het artikel
'Lancee beschuldigd lid OM van meineed en valsheid in geschrifte',  uit de
Volkskrant van 10 maart 1998:

"Lancee werd in april 1996 op last van het Openbaar Ministerie in Groningen
gearresteerd omdat hij incest zou hebben gepleegd met Bianca. De zaak liep
op niets uit. Minister Sorgdrager liet een onderzoek instellen door het
bureau Bakkenist, mede omdat de zaak-Lancee had geleid tot spanningen in de
Groningse politie- en justitietop.

Het uitlekken van dat rapport leidde begin dit jaar tot het vertrek van de
Groningse burgemeester Ouwerkerk en de Groningse hoofdcommissaris Veenstra.
Daarbij speelde ook een rol dat er tijdens de jaarwisseling ernstige rellen
in Groningen waren geweest, waarbij de politie niet had ingegrepen.

Het rapport-Bakkenist vormde ook de aanzet voor de rel rond
procureur-generaal Steenhuis. Die bleek adviseur bij het adviesbureau te
zijn. Daarmee wekte hij de schijn van belangenverstrengeling, omdat in het
rapport een oordeel werd uitgesproken over zijn ondergeschikten. De rel die
hierover ontstond, leidde tot het vertrek van A. Docters van Leeuwen, de
voorzitter van het college van procureurs-generaal. Hij werd per 1 maart
door minister Sorgdrager van Justitie ontslagen. "

Of Sorgdrager er persoonlijk wat aan had kunnen doen betwijfel ik, maar het
gedoe waarbij de ene blunder de volgende inleidt, staat niet zo fraai op het
CV van de destijds politiek verantwoordelijke minister. En omdat de
'Ombudsman' voor veel burgers toch iemand is die aan de kant van de 'gewone
burger' vecht tegen misstanden in bureaucratie en establishment is het
gegeven dat juist de met affaires omgeven Winnie Sorgdrager deze functie
gaat vervullen tamelijk ironisch. Ik zeg niet dat ze geen goede Ombudsman
(of -vrouw zoals in deze nieuwgroep wordt gepropageerd) zou zijn, maar ik
denk dat als er een referendum gehouden zou worden zij niet de keuze van de
burgers zou zijn. Dit niets ten nadele van de partij D66 zelf, want deze
functie is, naar mijn idee, in het geheel geen politieke functie.

Ariean van de Groep