3013, NRC Sorgdrager ombudsman

Robert Jan Jonker rjjonker at KNOWARE.NL
Thu Jun 17 23:52:39 CEST 1999

At 21:46 17-6-99 +0200, Michel van Hulten wrote:
>Gisteren was het nog een beetje een wrange grap, links onder op de
>titelpagina, het dagelijkse knipoogje van de NRC: "Sorgdrager - voor al
>uw klachten over Justitie".
>Vandaag wordt het serieus: een hoofdredactioneel commentaar onder de kop
>"Verdediger van het volk".en als deel van de tekst: "Het echte bezwaar
>is het ministerschap van Sorgdrager, dat zich van kwestie tot kwestie
>heeft voortgesleept. ..... de vraag is gerechtvaardigd of uitgerekend
>dit ministerschap de basis vormt voor de sterke kandidatuur die de
>verdediger van het volk verdient".
> [...]
Wat is dit nu weer voor onzin. Is Saskia Stuiveling voorzitter van de
Rekenkamer om het vertrouwen in de PvdA te vergroten ? Dus wat heeft een
benoeming van Winnie Sorgdrager te maken met het vertrouwen in D66 ? Daar
gaat het hier gewoon even niet om !
Mensen moeten in  en uit  de politiek kunnen stappen, zonder dat ze vanuit
hun politieke leven een stempel krijgen die belemmerend werkt voor een
gewone nieuwe baan. Waarom zou een succesvolle oud-PG uit Den Haag geen
Ombudsman kunnen worden; alleen omdat ze minister is geweest? Moeten
oud-ministers op wachtgeld blijven lopen ?
We hebben als D66 in paars 1 risico's genomen met ministers van buiten; dat
moest wennen, dat heeft Sorgdrager ondertussen zelf ook ruiterlijk
toegegeven; maar als we achteraf trappen na blijven geven werken we eraan
mee dat het straks gewoon niet meer lukt om goede enthousiaste mensen van
buiten het haagse kringetje voor politieke functies warm te krijgen. En
toch is dat nodig.

Ik denk dat Winnie Sorgdrager een uitstekende ombudsman kan zijn, mits wij
(en de pers) haar ook primair als ombudsman, en niet als oud-minister, zien
staan.

Robert Jan Jonker
Utrecht