reaktie Pieter ter Veer

L.Hacquebord L.Hacquebord at LET.RUG.NL
Thu Jun 17 09:39:13 CEST 1999

> [...]
> Apotheker en diens optreden in Buitenhof afgelopen zondag. Ik wil hier graag
> op reageren.
>
> Laat ik eerst zeggen dat, los van het aftreden van Apotheker, het mij heeft
> verbaasd dat niemand zich in de e-mailberichten uitspreekt over de nieuwe
> D66 minister Laurens Jan Brinkhorst, die toch maar op heel korte termijn
> beschikbaar bleek en over de snelle en bijna geruisloze opvolgingsprocedure,
> waardoor voor de partij meer schade werd voorkomen. Ik denk dat onze partij
> zich gelukkig mag prijzen dat een man van het formaat Brinkhorst deze zeer
Er is wel iets gezegd over de opvolging maar ik vind dat eigenlijk
niet ter zake. Ik vind het ronduit teleurstellend dat een bestuurder
met veel bestuurservaring maar weinig of geen landelijke politieke
ervaring en vakinhoudelijke kennis niet meer door fractieleden die
wel over die ervaring en kennis beschikken is gecoached. Juist van
Pieter ter Veer die tijdens de discussies die geleid hebben tot de
gewraakte varkenswet zo'n prominente rol speelde had wel wat
meer steun verwacht mogen worden.

> Dat neemt niet weg dat zowel ik als de hele fractie van D66 het besluit van
> Haijo Apotheker om af te treden hebben betreurd. Haijo is eigenstandig tot
> de conclusie gekomen dat hij zijn ministerschap niet kon voortzetten, omdat
> naar zijn inschatting voor zijn beleid voor de varkenshouderij onvoldoende
> politiek draagvlak bestond. De fractie heeft deze eigen afweging
> gerespecteerd

Dat is nu juist de vrijblijvende houding waar ik kritiek op heb. Er had
ook bij hem op aangedrongen kunnen worden te blijven. Apotheker
is een van die D66ers waarbij de politiek van binnen uit komt. Geen
beroepspolitikus maar iemand met een visie die creatief is en iets
wil realiseren. Kortom iemand die past in het beeld waarmee onze
partij groot is geworden. Een van die personen die we, willen we
weer terug komen in de toekomst hard nodig zullen hebben.
 en daarop Laurens Jan Brinkhorst gevraagd hem op te volgen.
> Suggesties als zou ik en met mij de gehele fractie Haijo Apotheker hebben
> laten vallen wil ik met kracht van de hand wijzen. De D66 fractie heeft
> Apotheker altijd duidelijk gemaakt open te staan voor alternatieven. Voorop
> moet wel altijd staan het realiseren van de voor ons zo belangrijke
> milieudoelstellingen.
Wil je hiermee zeggen dat de alternatieven van Apotheker de
milieudoelstellingen niet zouden realiseren? In het algemeen zijn
tot nu toe meer milieudoelstellingen met overleg gerealiseerd dan
met dwang. De varkenskwestie lijkt dit weer te bevestigen.

> Dat ik tot nog toe niet veel van mij heb laten horen heeft er mede mee te
> maken dat ik de kersverse minister niet voor de voeten wilde lopen door met
> allerlei premature uitspraken te komen over hoe het zou moeten.

Je had naar mijn idee eerder iets van je moeten laten horen.
Namelijk voor dat Apotheker aftrad. Bijvoorbeeld toen de rechter de
varkenswet voor de eerste keer afkeurde.

> Ik verwacht niet dat de problemen rond de varkens op korte termijn zullen
> zijn opgelost, maar heb wel veel vertrouwen in het daadkrachtige optreden
> van de nieuwe minister.

Dat verwachte Apotheker ook niet en met deze zin suggereer je dat
Apotheker niet daadkrachtig was, wat niet overeen komt met mijn
ervarien en haaks staat op hetgeen Apotheker in het Buitenhof naar
voren bracht. Ik blijf het idee houden dat D66 in dit geval
onzorgvuldig met een van zijn talentvolle mensen is omgegaan.
Iemand vragen alles op te geven om minister te worden geeft ook
de vragende partij een grote verantwoordelijkheid en ik kan mij niet
aan de indruk onttrekken dat D66 top en fractie hier te licht mee is
omgegaan. Wat de opvolging betreft wacht ik wacht wel af hoe het
verd gaat.

> Pieter ter Veer
>
> Woordvoerder Landbouw Tweede Kamerfractie D66

Louwrens Hacquebord
zo maar een lid van D66

Louwrens Hacquebord
Arctic Centre
University of Groningen
PO Box 716              Tel. +31 50 3636834
9700 AS Groningen       FAX. +31 50 3634900
The Netherlands         http://www.let.rug.nl/arctic/