reaktie Pieter ter Veer

Arjan Stoffels Chimera at STAD.DSL.NL
Wed Jun 16 23:45:00 CEST 1999

Er ging iets ernstig mis met mijn reactie aan de lijst; een lege mail.
Vandaar een tweede poging.

KNIP
>Laat ik eerst zeggen dat, los van het aftreden van Apotheker, het mij heeft
>verbaasd dat niemand zich in de e-mailberichten uitspreekt over de nieuwe
>D66 minister Laurens Jan Brinkhorst, die toch maar op heel korte termijn
>beschikbaar bleek en over de snelle en bijna geruisloze
opvolgingsprocedure,
>waardoor voor de partij meer schade werd voorkomen. Ik denk dat onze partij
>zich gelukkig mag prijzen dat een man van het formaat Brinkhorst deze zeer
>zware functie op zich wil nemen.

Toch niet helemaal goed opgelet... Er is wel degelijk iets over gezegd en
wel dat het jammer was dat het weer een man was geworden en dat er wellicht
wat verder gekeken hadden kunnen worden dan de ons-kent-ons club van en rond
het Binnenhof. De geruisloze overgang was prettig, maar beter was wat verder
kijken geweest.
En of we ons gelukkig moeten prijzen... Zegt de uitdrukking 'prijst de dag
niet voor de avond gevallen is' je iets? Want met Brinkhorst hebben we een
D66er oude stempel teruggehaald. Op zich helemaal niet erg, hij zal vast
capabel genoeg zijn, maar de toch al niet zo soepele doorstroming wordt
hierdoor nog verder belemmerd.
En wat ik Brinkhorst in de krant zie roepen ('We voeren de varkenswet gewoon
uit' o.i.d.) vind ik niet diplomatiek, niet fair tegenover Apotheker (voelt
meer als een trap na, 'jij kon dat niet, ik wel') en daarom zeker niet
gericht op het beperken van de schade voor D66. Je maakt mij namelijk niet
wijs dat deze uitroep weloverwogen was en in een lange termijn strategie
(damage-control) past. Dus eerst maar 's afwachten hoe e.e.a. zich
ontwikkeld en tot die tijd het kruit even droog houden.

En inderdaad, het is wel heel dapper om deze functie op dit moment over te
nemen.

Met vriendelijke groet,
Arjan Stoffels