Radeloos, Redeloos, Reddeloos?

Marc Enschede enschede at XS4ALL.NL
Wed Jun 16 14:49:52 CEST 1999

-----Original Message-----
From: Ernst Debets <edebets1 at euronet.nl>
To: D66 <D66 at NIC.SURFNET.NL>
Date: Tuesday, June 15, 1999 9:09 PM
Subject: Radeloos, Redeloos, Reddeloos?

>Bovenstaande kenschetst denk ik het meeste de toestand van onze club in de
>afgelopen maanden:
>De leden zijn radeloos: we verliezen en zijn niet in staat het tij te
keren.

Tja, toen we 5 jaar geleden met het paarse avontuur begonnen hadden we een
goed voornemen: geen gedraai, niet kleven aan het pluche, etc. Na 5 jaar
blijkt dat toch moeilijker te zijn dan we hebben voorzien. Net als de andere
grote clubs (want die doen het niet beter, alleen behendiger) zaten wij in
de valkuil voor we het doorhadden.

Maar waarom zijn we in de kuil gevallen. Ik denk dat onze Haagse club te
bang is om te laten zien dat er bij ons ook wel eens een
bedrijfsongevalletje is. De hoon van de Rosenmuller ligt in het verschiet en
de pers brandt je genadeloos af. En dus doen we maar niet aan zelfreiniging.

Als we als club overeind willen blijven en ons over 3 jaar niet door de
kiezer willen laten afmaken moeten we zelf de reiniging weer op ons nemen.
Borst is in net zo'n onmogelijke positie gekomen als Sorgdrager een paar
jaar terug. Misschien is alles inhoudelijk nog wel verdedigbaar, ze heeft de
schijn te zeer tegen zich om nog serieus genomen te worden. Om over 4 jaar
ook niet te hoeven zeggen dat ze beter af had kunnen treden kan ze het beter
nu doen. En datzelfde zou ook voor een aantal van onze parlementariers
gelden.

Ik denk dat onze fraktie in Den Haag dit zomerreces moet aanpakken om schoon
schip te maken en om de schaamte over bedrijfsongevallen van zich af te
werpen. Doen ze dit niet, dan zal het congres komend najaar de
verantwoording moeten nemen.

Marc.

PS Hoewel het mij op dit moment ook niet echt zint ben ik niet van plan m'n
lidmaatschap op te zeggen of niet meer op D66 te stemmen. Naast de huidige
uitvoering zijn er natuurlijk ook nog altijd de grondslagen van D66. En die
blijven voor mij overeind al wil het op dit moment even niet vlotten.