AW: varkens

Mark Giebels m.m.t.giebels at WB.UTWENTE.NL
Wed Jun 16 13:10:41 CEST 1999

Marc-Jan Ahne wrote:

> Overigens heb ik helaas niet de beschikking over een archief wat teruggaat
> tot de periode van het varkensdebat, ik kan me echter wel herinneren dat
> vooral op deze lijst de fractie werd aangemoedigd om toch vooral hard vast
> te houden aan de eis om te komen tot een harde sanering van de varkenssector.

Een harde sanering daar sta en stond ik achter, maar niet middels deze wet. Wat

From: "Mark Giebels" <mark at utwbptu2.wb.utwente.nl>
Date: Thu, 18 Dec 1997 09:44:08 +0000

De wetsvoorstellen om de varkensproblemen op te lossen hebben wel erg veel weg
van een communistische aanpak. Effe simplistisch en centralistisch het probleem
aanpakken. 22.5% (compromis?) minder varkens voor alle boeren. Ja, ook voor de
extensieve varkenshouderij.

Waarom komt D66 niet met voorstellen om het probleem door marktwerking aan te
pakken. Op landelijk niveau kan er volstaan worden met het vaststellen van
kwaliteitseisen. Deze eisen moeten betrekking hebben op milieu (maximale stank
en fosfatenuitstoot *), welzijn van het varken (gezondheid, stro, min.
bewegingsruimte, e.d.), en op de kwaliteit v/h vlees.
Gecombineerd met het verplicht afsluiten van een verzekering tegen het
uitbreken van ziektes (bv. varkenspest), bereiken we alle doelen die we op de
lange termijn voor deze sector nastreven.

* Waar milieurechtenverhandeling in Kyoto desastreus is voor de Derde
Wereldlanden, lijkt het me geschikt om het voor de Nederlandse varkenshouderij
in te zetten om de milieubelasting te verminderen.

'22.5% minder varkens in 4 jaar' hoort thuis in de meerjarenplannen van de
communisten, niet in onze samenleving.

--
Mark Giebels

E-mail:  m.m.t.giebels at wb.utwente.nl