Apotheker

Mark Giebels m.m.t.giebels at WB.UTWENTE.NL
Tue Jun 15 14:35:33 CEST 1999

jan van weerden wrote:

> Mark,
>
> Jij lijkt te aarzelen in je bijdrage: 'rechten' zijn verleend door
> lokale overheid, moet de (centrale) overheid dat wel nemen als
> verleend door de 'overheid'?
>
> Waarom maak jij dat onderscheid? Verleend door de overheid is
> verleend door de overheid. Linksom of rechtsom, daar komt het op
> neer. Dan is er toch geen ruimte voor het idee van de Varkenswet?

Nee, inderdaad. Ik maakte dat onderscheid alleen om aan te geven dat
de afspraken op nationaal niveau 15 jaar lang zijn tegengewerkt op
lokaal niveau. Moedwillig door zowel de overheid als de boeren.
Men ging dus in tegen het beleid van de nationale overheid. Zijn die
'rechten' dan wel terecht verkregen?? Daar kun je van mening over
verschillen. Mijn conclusie komt overeen met jouw standpunt,
namelijk dat ik inderdaad die 'rechten' als rechten zou willen
erkennen in het beleid, en dus pleit ik voor vergoedingen. Juist
vanwege het feit dat de lokale overheden zelf ook schuld hebben,
niet alleen de boeren.

> Daarbij komt, bijvoorbeeld, dat destijds zijn een deel van de
> vissersvloot is uitgekocht door de overheid. Er zijn meer van dat
> soort saneringen. Waarom dan nu niet voor de varkensboeren? Alleen
> omdat de lokale overheid er een hand in heeft gehad? Ik vind dat geen
> sterke redenering.

Dat is mijn redenering ook niet. Ik ben gewoon tegen het domweg
afnemen van 25% van de varkensrechten voor (bijna) iedere
varkensboer. Dat is nogal een botte bijl om de doelen (nogmaals:
milieu, dierenwelzijn en kwaliteit) te willen bereiken. Wie
garandeert mij trouwens dat het welzijn van de dieren en het milieu
verbetert als er 25% minder varkens zijn? Die ruimte is nu al weer
volgestopt met kippen en straks wellicht met kalkoenen.
Dat is achter de feiten aanlopen. Duidelijke welzijnsnormen,
kwaliteitseisen en milieugrenzen zijn veel effectiever. Inclusief
een machtig controleapparaat, want dat is bij Wien van de Brink en
zijn vriendjes wel nodig.

"J.L. Swarte" wrote:

> Aan Mark Giebels
> A.  Het lijkt mij onjuist om in deze discussie weer door te zeuren over het
> CDA.

Oh ja?? Er is maar 1 partij verantwoordelijk voor de puinhoop in de
varkenssector, en dat is het CDA. Dat heeft niks met 'puistjes
krijgen' te maken, maar alles met afschuw van machtsmisbruik. Zonder
het CDA en haar bestuurders was die 25% korting nooit nodig geweest,
want dan hadden we nu geen 15 miljoen varkens in Nederland.

Groeten,
Mark.

--
Mark Giebels