Hayo Apotheker

M.S. van der Land msvdland at EURONET.NL
Mon Jun 14 19:41:34 CEST 1999

Ik sluit mij volledig aan bij de waardering voor Hayo Apotheker, die een
aantal mede-Democraten al langs deze weg kenbaar hebben gemaakt. Voor
mij had hij al gelijk toen hij tijdens de persconferentie zijn aftreden
motiveerde, hij kréég gelijk toen premier Kok na de gerechtelijke
uitspraak donderdag moest toegeven dat er niets anders op zit dan het
'verzachten' van de wet. (Inderdaad Hayo, dat had veel eerder moeten
gebeuren.)

Apotheker's optreden in Buitenhof was perfect en niets minder dan dat.
Zelfverzekerd, maar niet té. Rustig uitleggend hoe hij over de hele
kwestie denkt en voelt. In heldere bewoordingen. En weer: Hij heeft
gewoon gelijk.

Bijzonder laag vond ik de reactie van Kok. Wat liet die zich kennen zeg,
toen hij stelde dat 'Apotheker het kennelijk niet meer aankon'. Het is
bekend dat Kok een bijzonder nukkig persoon kan zijn, die er
onmiddellijk de pest over in heeft als dingen niet gaan zoals hij ze
wil. Hij heeft geprobeerd om Apotheker over te halen niet af te treden,
tevergeefs. En Kok moet je niet tegen je hebben, dan krijg je dit soort
sneren naar je hoofd. Onterecht en onprofessioneel Kok!

Dat geldt overigens ook voor Zalm (Als iemand het niet naar zijn zin
heeft, kan hij beter wat anders gaan doen). Veelzeggend was de reactie
van Apotheker, toen de persconferentie al afgelopen was: 'Zalm heeft
overal verstand van, en zeker van Landbouw', kenschetste Apotheker deze
bemoeial van de eerste orde.

Natuurlijk ontkennen zijn ex-collega's nu dat het Apotheker niet aan
steun ontbrak. Als ik een laffe politicus was geweest, zou ik dat ook
gezegd hebben. Het zou van klasse hebben getuigd als er
collega-ministers waren geweest die hadden gezegd: Hij kreeg inderdaad
onvoldoende steun - het is terecht dat hij daar z'n consequenties aan
verbindt. Een stap die respect verdient. Er zijn niet zoveel politici
die op zo'n oprechte manier met hun vak omgaan.

En terwijl je dan naar Buitenhof zit te kijken, krijg je ineens dat
beeld voor je van De Graaf, op diezelfde stoel bij Van Ingen. Je
vergelijkt... Je zet wat gedachten op een rijtje... Je vergelijkt iemand
die een belofte was, maar die belofte tot op heden in het geheel niet
weet waar te maken en iemand die een belofte was, maar niet de
gelegenheid kreeg die waar te maken.

LAAT HAYO APOTHEKER ALSJEBLIEFT NIET VERLOREN ZIJN VOOR D66!

Menno van der Land