Schaamte

henk vreekamp w.j.vreekampdouwes at POBOX.RUU.NL
Sun Jun 13 12:27:49 CEST 1999

Beste lijsters,

Heerlijk, zo'n zondagmorgen, lege agenda, geen kerkdienst, leuke
zaterdagavond gehad, en dan effe lekker kankeren.

- Op die politiek correcte Utreggers die nu een homomonument leggen op het
Domplein. In de 18e eeuw was dat na de Elisabeth-storm nog steeds een ruine
en afwerkplek voor de homoseksuele elite uit het Sticht (= de provincie).
Dat de correcten (net als in het Bijlmergetto waar nu de nakomelingen wonen
van zowel de zwarte slaven als zwarte slavenhandelaren!) zeer eenzijdig zijn
en de geschiedenis verkrachten, is kennelijk nog niet doorgedrongen tot de
meute die PvdA, GL, CDA of D66 stemt. Komt er ook een gedenkteken voor die
vele volkskleuters en volkskinderen die door de pedofiele Stichtenaren
werden weggelokt uit de verderop gelegen Zeven-Steegjes? Want dat was de
andere zijde van de medaille. De homovervolgden maakten toen zelf ook
slachtoffers. Of verdient het lagere volk ook geen geschiedenis?!

- Met Rik Jungmann ben ik het eens dat D66 had moeten kappen en zo snel
mogelijk onder het mes van de verkiezingen had moeten doorgaan. Ok, de
parlementsfractie was gedecimeerd, maar dat liever vandaag dan morgen. Ik
geloof dat ik op deze lijst de eerste (en de enige?) was die het lijmen van
Kok-2 voorspelde. Omdat een tweede machtswoord van De Graaf niet zal worden
geloofd, denk ik dat we de hele rit gaan uitzitten. Dat wordt desastreus:
anders dan GL en SP hebben we een slecht opererende Politiek Leider die
kennelijk ook nog fungeert als rolmodel voor Ontschudders. De fractie neemt
nergens initiatieven (Kosovofonds? Ondanks 'transparantie' geen initiatief
pro Van Buitenen, etc.), en een op zich goed idee, als het uitbreiden van
het instituut Ombudsman tot ambtenaren zelf, verdwijnt een paar dagen later
weer in de la der inertie. Is die TK-fractie nog steeds alleen maar een
sleutelclub, zoals CDA-politicus Hillen dat eens kernachtig uitdrukte?

- En ja, dan heb je de staatsgluipers waar de gevleugelde telescoop van Marc
Fluks op mikt. 't Is nog erger Marc, de heren controleren ook mekaar
sluiks. Laatst zat ik te vergaderen en viel iemand van het energiebedrijf er
met de telefoon middenin: 'Jaja, er is haast bij, wilt u even de meterstand
voor mij noteren want de aantekeningen van de meteropnemer zijn zoek'. Op
mijn wedervraag - de man was niet te stuiten - wie er dan van fraude werd
verdacht, volgde stilzwijgen...

Dat de controleurs een smoes nodig hebben om de (huur)woning te betreden
is mede een gevolg van de multicult-filosofie die niet alleen sociale
apartheid bevordert maar ook een informele economie. De Bijlmer staat model.
De gegoede middenklasse vaardigt maar ideetjes en wetjes uit om de eigen
status en het eigen geweten te polijsten. De dienstklasse van ambtenaren en
beambten maakt er haar eigen versie van. En dan zij er wat anarchisten en
lijpe verslaggevers nodig om de gevolgen te presenteren. Want sociale
wetenschappers denken aan hun eigen hachie, of krijgen gewoon geen
onderzoeksgeld. De basale sociale controle neemt er niet door toe!

En dat de regering wekenlang verzwijgt dat ons vreten is aangetast, vind ik
pas echt bedreigend. Wanneer schopt Borst die gezondheidsbaas de deur uit
met alleen bijstand? Welke minister gooit er eens wat arrogante ingenieurs
uit Landbouw? Zo, dat is wat anders dan een jurrrristisch debatje over
referendum hoofdstuk 4 vers 23.

En: wie kent er nog meer D66-wethouders en D66-raadsleden die tegen het
referendum en de gekozen burgemeester zijn? Want ook ik vind dat De Gaaf,
enkele Ontschudders en lieden op gemeentelijk/provinciaal echelon beter nog
vandaag mogen opstappen. 't Is soms nog erger dan Belgie.

Henk Vreekamp, Utrecht