Democratie

cathja maas maas0311 at WXS.NL
Sat Jun 12 15:27:44 CEST 1999

Cees de Groot wrote:

> Vind ik niet. De korrekte reaktie is dan erheen gaan en blanko stemmen. Dat
> laat duidelijk zien dat je wel geinteresseerd bent in de politiek, maar niet
> in de politici. Thuisblijven kan hetzelfde betekenen, maar ook dat met
> gewoon niet geinteresseerd is en dus kan een politicus de interpretatie
> van zijn voorkeur eraan hangen. Blanko stemmen is eenduidig.
>
> --
> Cees de Groot               http://www.cdegroot.com     <cg at cdegroot.com>
Helaas Cees, maar dat was vroeger zo. Toen telden blanco stemmen nog wel
mee voor de opkomst en hadden dus ook invloed op de kiesdeler en daarmee
op de verdeling van de restzetels. Met de invoering van de stemmachine
is dat oude systeem om zeep geholpen. Alleen geldig uitgebrachte stemmen
tellen nu nog mee. Er is nog wel een blanco knop, maar die zit goed
verborgen.
Als voorzitter van een stembureau heb ik bij de PS-verkiezingen zelfs
meegemaakt dat de blanco-stemmen op mijn bureau werden beschouwd als
correcties door de leden van het stembureau van administratieve fouten.
Het is te gek voor woorden, maar je kunt nu echt alleen nog maar een
signaal van ongenoegen afgeven door of weg te blijven of op een idiote
partij te stemmen. Dan blijf ik liever weg.
Cathja Maas