Democratie

e.r. stolp stolp at SIGNAAL.NL
Fri Jun 11 14:39:34 CEST 1999

Unclassified

> From: "Bart Slagter" <bart.slagter at raad.groningen.nl>
>
> De opkomst bij de laatste verkiezingen wordt steeds lager. De bevolking is
> de politiek blijkbaar meer dan zat. De burger heeft nog geen 5 minuten over
> voor het stemmen.
> En dan is er een partij die zich Democraten noemt, die erg bezig is
> zichzelf terug te vinden, maar daar tot nog toe niet erg in slaagt. Waar
> zoeken we eigenlijk naar?

Bij de Kamerverkiezingen blijven de opkomstcijfers goed. Er is dus geen reden
om aan te nemen dat men de politiek zat is.

Maar misschien zijn de mensen de Europese democratie met al zijn schandalen en
corruptie afaires zat.

Ik voel mij beter vertegenwoordigd door de Nederlandse ministers in de Europese
raad dan door de Europarlementariers die vooral met hun eigen belang bezig
zijn.
En het is mij trouwens ook niet opgevallen dat er bij deze verkiezingen iets
te kiezen was, er is nauwelijks verschil tussen de programma's van de
verschillende partijen. Als er geen verschillen zijn heeft stemmen geen zin.

Mensen gaan stemmen omdat ze invloed op het beleid of op de keuze van de
machthebber willen hebben. Geen van beide is bij de Euroverkiezingen aan de
orde. Dan is het terecht dat de burger thuisblijft.

Na het mislukte experiment met het Europarlement wordt het tijd voor een andere
invulling van de Europese democratie.
Om een voorzet te geven:
 -Minder Brusselse regelzucht en burocratie
 -Kleinere Europese budgetten om het fraude probleem op te lossen
 -Meer ruimte voor beleidsconcurrentie en eigen beleid per land
 -De Europese raad als vertegenwoordiger van de landen heeft het
  primaat in Europa.
 -Meer controle van de nationale parlementen op hun onderhandelingsdelegatie
  b.v. door openbaarmaking van de stemmingen in de Europese raad en een
  bindend mandaat van het nationale parlement voor de onderhandelaars.

Voorzover een Europarlement dan nog nodig is kan het worden samengesteld
met een delegatie uit de nationale parlementen. Zijn we ook af van al de lieden
die voortdurend meer geld en macht voor het Europarlement bepleiten om zo
hun eigen stoel op te waarderen.

Emiel Stolp