Kosovo Mensenrechten 14 juni

henk vreekamp w.j.vreekampdouwes at POBOX.RUU.NL
Thu Jun 10 09:18:37 CEST 1999

Beste mandarijnen,

Tijdens mijn eerste werkpauze van deze schitterende zomerdag wil ik het wel
kwijt: wat erger ik me aan jullie SWB-Mensenrechtenclub. Ik lees de agenda
van het partijbureau voor 14 juni: potdomme, weer allemaal die
verschrikkelijke juristen die over onze buitenlandpolitiek kwekken. Wanneer
houdt dat eens op? Moet er nou echt eerst een Nieuwe Stalin opkomen die dat
academisch schorriemorrie de strot dichtknijpt! Jullie bureaucratisch
flegmatisme brengt mensen nog eens tot absolutisme, net als de farizeeers en
Jesuiten destijds.

Jullie brengen de brainstorming tot stilstand, terwijl de club juist een
fris beleid nodig heeft.

Echte punten:

- het automatisch en elitaire Samaritanisme waarmee de Kosovaren recent zijn
bejegend; dus introspectie graag,

- het feit dat etnocentrisme door nationalisten en moordenaars wordt
gebruikt als sociaal-psychologisch mechanisme, niet de etni maar de politiek
als oorzaak van de ellende.

Jullie, bureaucratische kwakzalvers, lezen niet eens de krant. Op 29 mei
interviewde NRCH de antropoloog Ger Duijzings: 'Etniciteit als politiek
wapen', p. 51. Kijk, zulk soort onderzoek brengt ons verder: niet de
historische mythes maar de acute machtspolitiek van criminelen en
losgeslagen communisten vormen de 'drive' voor de Gek Milo e.a. Abstract
ouwehoeren over de klassieke en sociale mensenrechten verhult mijnsinziens
nauwelijks de lafheid van de politieke elites in Nederland. Of is dit de
Vloek van de Middenpartij: een Terlouw die doodleuk zijn recente
Telegraaf-interview laat koppen met 'CDA zonder religie'.

Zo, en nu ga ik even stemmen.

Henk Vreekamp, Utrecht