Pronk's ideeen

Max Kok m.r.kok at HCCNET.NL
Wed Jun 9 22:49:59 CEST 1999

Beste Mark en anderen,

Bij het onderstaande item werd in de versie van het NOS-journaal vooral de
nadruk gelegd op vermindering van CO2-uitstoot en "voldoen aan de resoluties
van de klimaatconferentie".

Enkele jaren geleden kwamen twee Deense onderzoekers met onderzoeksmateriaal
dat zeer sterk de theorie ondersteunt dat de opwarming van de aarde wordt
veroorzaakt door cycli in de zon en zelfs dat bepaalde meetwaarden
suggereren dat de uitstoot van CO2 niet de oorzaak van die opwarming KAN
zijn. Zij vonden een correlatie van meer dan .95 tussen de gemiddelde duur
van een zonnevlekkencyclus en de verandering van de gemiddelde temperatuur
op aarde (ter vergelijking: de correlatie tussen temperatuursverhoging en
het smelten van sneeuw ligt in de orde van .75). De zwakte van hun onderzoek
is vooralsnog dat er een correlationeel verband gevonden is zonder dat er
een causaal verband kan worden aangegeven. De zoektocht daarnaar is echter
in volle gang.

Wat mij stoort in de uitlatingen van Pronk, en dus het kabinet, is dat de
gepresenteerde maatregelen nogal op drijfzand gebaseerd zijn, want dit
onderzoek is zeker op het ministerie bekend.

Met vriendelijke groet,

Max Kok