Brinkhorst opvolger Apotheker

J.C.H. Timmermans fysiohv at WXS.NL
Mon Jun 7 19:16:15 CEST 1999

Na een ingelaste ledeninformatiemiddag in Utrecht nu weer nieuwe perikelen binnen D66.

Hoewel het de laatste tijd steeds duidelijker werd  ( ook al in de campagnetijd voor
de Statenverkiezingen was dit al te merken ) dat Hayo Apotheker het moeilijk had met
het afwerken van de erfenis die hij van van Aartsen overnam komt zijn aftreden toch
nog onverwachts en op een ongelukkig tijdstip. Wat was hiervan gisteren al bekend en
hoe komt men zo snel tot zijn opvolger. ( Hoezo inspraak )

Hoewel Laurens Jan Brinkhorst een doorgewinterde politicus is en ook veel van milieu-
vraagstukken weet vraag ik me af of hij wel de juiste persoon is om dit ministerie te gaan
bemannen. In de 20 jaar dat ik lid ben heb ik hem meermalen ontmoet . Het is nogal een
Einzelgänger met een hoog " Jantje weet het beter gehalte "
Ik zie in hem ook niet de persoon die zo makkelijk met de diverse doelgroepen om de
tafel zit zoals het NLTO en niet te vergeten de groep rondom Wien van der Brink.
Hij zal zeker nog wat te stellen krijgen met de cultuur van de landbouwjongens binnen en
buiten het ministerie.
Overigens gaf Laurens Jan onlangs in een intervieuw nog aan een jaar vrij te nemen
om een hoge berg in Peru te gaan beklimmen en eens over de dingen des levens
na te gaan denken. Daarna zou hij wel zien wat op zijn pad kwam   Of is het toch " De plicht roept "
Waarom niet de tijd genomen om binnen de partij eens te kijken of
een jongere maar ook ervaren kandidaat voorhanden was.

Bijvoorbeeld een vrouw op landbouw ( per slot vaak ook actieve steun en toeverlaat op
land- en veeteeltbedrijven ) zoals Marga Kool oud gedeputeerde van Drenthe die 8
jaar o.a. de portefeuille milieu en agrarische zaken deed. Zij had een uitstekende relatie
opgebouwd met mensen in het veld zoals NLTO, de Waterschappen, Milieubewegingen
en Natuur- en Landschapsorganisaties. Daarnaast is zij een goed luisteraar dat ook
van pas komt binnen de cultuur van dit ministerie.

Jammer voor deze gemiste kans eens verder te kijken dan de partijneus in Den Haag lang
is.

Charlie Timmermans