verschil CDA en paars kabinet

M.S. van der Land msvdland at EURONET.NL
Thu Jun 3 22:47:11 CEST 1999

Sorry dat ik zomaar kom binnenvallen in deze discussie maar ik heb toch een klein vraagje voor Jens v.d. Heide. U heeft het voortdurend over 'links'en 'rechts' en als ik het goed begrijp staan beide typeringen volgens u diametraal tegenover 'praktisch'. Moet u mij eerst eens uitleggen wat u onder links en rechts verstaat.

Als de discussie gaat over het verschil tussen het CDA en het paarse kabinet, beter gezegd: tussen een kabinet met het CDA en een kabinet zonder het CDA, dan is mijn stelling de volgende:
Een kabinet zonder CDA is in staat om met steun van de kamermeerderheid waarop het steunt wetgeving door te voeren op het terrein van de immateriële en morele vraagstukken (euthanasie, abortus, drugs) die voor het CDA, vanwege haar principiële stellingname in deze onacceptabel zou zijn. Sterker: antwoorden op vragen die op het immateriële vlak liggen hebben een veel breder raakvlak dan uitsluitend deze drie beleidsterreinen. We vinden deze terug in allerlei morele afwegingen, waarbij het duidelijk is dat de niet-christelijke partijen een andere afweging maken dan het CDA.
Het is dan ook overduidelijk dat D66 wat deze immateriële vraagstukken betreft diametraal tegenover het CDA staat. Wij zullen het hierover nooit met onze christen-democratische collega's eens worden. Op andere terreinen is dat echter heel wel mogelijk.

Benieuwd naar het vervolg van deze discussie.

Menno van der Land