verschil CDA en paars kabinet

Jens v.d. Heide jh at KIWIBV.NL
Thu Jun 3 21:25:24 CEST 1999

Ik schreef eerder:

En een CDA kabinet is altijd links of rechts, maar de ene keer een linkse
>oplossing en de andere keer een rechtse zoals bij Paars, dat zit er bij een
>CDA kabinet niet in. Dat betekent dat de oplossingen van Paars een veel
>minder ideologisch karakter hebben dan de oplossingen van een CDA kabinet
>van welke signatuur dan ook. Paars is noodgedwongen veel praktischer in het
>bedenken van oplossingen en staat los van een onderwerpende ideologie of
>geloof zoals bij het CDA.

En J.L. Swart antwoordde:

Dit is werkelijk hele grote kul. Als nou één partij practisch is, is het 't
CDA wel. Helaas moeten we van het huidige D66 zeggen dat het uitsluitend
praktisch is, er zit geen vleugje bezieling bij, geen ideaal. Het hoogste
goed is zo langzamerhand in het gevlij te komen bij de VVD en de PvdA. Als
die maar tevreden zijn, doen de eigen leden er niet zoveel meer toe.

Mijn antwoord:

Om te zeggen dat het CDA praktischer is dan paars lijkt mij niet juist tenminste in een kabinet en daar hadden wij het meen ik over gezien het onderwerp. Het CDA mag dan zeer praktisch zijn als partij, buigen naar links en buigen naar rechts, maar in een kabinet met de PvdA wordt het een kabinet met een linkse signatuur en zijn praktische rechtse oplossingen taboe en in een kabinet met de VVD wordt het een kabinet met een rechtse signatuur en zijn linkse oplossingen taboe. Een CDA kabinet heeft dus minder keus in oplossingsrichtingen dan een paars kabinet, waar geen taboe op welke richting dan ook bestaat.

Het optreden van van Walsum vond ik ook niet van niveau getuigen, daar he ik geen moeite mee om dat te bekennen. Van wie zou je zo'n bekentenis nog meer op prijs stellen als je stelt laten wij dat nu eens erkennen.

Tenslotte aan je drang naar feiten ten bewijze van het verschil tussen Paars en een CDA kabinet kan ik niet voldoen maar misschien dat andere lijstzangers nog wat feitelijke verschillen kennen.

Ik vind het overigens wel klasse dat Augustein tegen Borst heeft gestemd als lid van de commissie Bijlmerramp, zou een CDA lid in zo'n situatie ook mee gestemd hebben met de oppositie?

m. vr. gr.

Jens van der Heide