Hoofdargument Bijlmercie ondermijnd

henk vreekamp w.j.vreekampdouwes at POBOX.RUU.NL
Wed Jun 2 08:49:19 CEST 1999

Beste lijsters en spreeuwen,

Een van de hoofdargumenten van de Bijlmercie, namelijk dat er vele
wetenschappelijke artikelen zijn over het feit dat mensen zieker worden als
overheden medisch onderzoek en andere maatregelen uitstellen, is afgeschoten
door een redacteur van NRC Handelsblad, wetenschapsredacteur Wim Koehler.

Lees daartoe zijn 'Overheid moet geen doktertje spelen' in de krant van 1
juni 1999, p. 3, bovenaan. Koehler controleerde de 65 artikelen die de
Cie-Meijer in bijlage opgaf en zocht er zelf ook nog bij op het onderwerp
rampbestrijding en zorg. Ik heb er zelf ook een aantal gecontroleerd - ook
in de databank van Elsevier Science -, en inderdaad: longitudinaal onderzoek
over de crisisopvang duiden niet op nalatige overheden.

Ik denk dat hiermee de wetenschappelijke basis van de therapeutische
Bijlmercie van de verwijten tegen Els Borst is ondermijnd. Het is wel
grappig om te zien: een PvdA-arts die zit te stoken via uitlekken, en een
SP-epidemiologe die kennelijk het literatuuronderzoek via databanken niet
(meer) beheerst.

Ik heb een paar referenties enn hun absttracts