verschil paars en cda kabinet

Jens van der Heide jh at KIWIBV.NL
Tue Jun 1 14:25:46 CEST 1999

J.L. Swarte vroeg: "kun je mij nu eens aan de hand van feiten uitleggen wat
het verschil is tussen een paars kabinet en de vroegere CDA kabinetten.

Daar gaat die dan.

Dicht getimmerde regeeraccoorden zeggen niet zoveel over de wijze van
regeren. Zeker als twee tegenpolen PvdA en VVD een regering vormen dan is
de behoefte aan een weldoortimmerd regeeraccoord vanzelfsprekend nodig.
Maar goed hier enige in mijn gedachten opwellende voorbeelden:

Is het voorstelbaar in een CDA kabinet dat een minister zich in debatten
van zo'n kwetsbare kant zou laten zien als Winnie Sorgdrager dat heeft
gedaan?

Had het een CDA minister gepast om bij de Verenigde Naties met het voorstel
te komen voor een internationaal leger zoals van Mierlo deed.

Was het CDA ooit op de gedachte gekomen een staatsecretaris voor grote
steden in het leven te roepen die wezenlijk geen macht heeft.

En een CDA kabinet is altijd links of rechts, maar de ene keer een linkse
oplossing en de andere keer een rechtse zoals bij Paars, dat zit er bij een
CDA kabinet niet in. Dat betekent dat de oplossingen van Paars een veel
minder ideologisch karakter hebben dan de oplossingen van een CDA kabinet
van welke signatuur dan ook. Paars is noodgedwongen veel praktischer in het
bedenken van oplossingen en staat los van een onderwerpende ideologie of
geloof zoals bij het CDA.

Je zou kunnen zeggen dat de burgers het gevoel hebben dat de gemeenschap
gebaat is met een grotere verdraagzaamheid in het respecteren van andermans
mening, overtuiging etc. Bij het CDA is dat niet te vinden, wel bij de
combinatie PvdA-VVD, want deze combinatie bestaat slechts bij het opgeven
van de ideologische overtuiging van de partijen.

De terugtredende overheid, de opkomende ombudsman, de kritische benadering
van de kwaliteit van scholen passen veel beter bij de VVD-PvdA tegenpolen
dan bij het CDA. Het CDA is het veel vanzelfsprekender dat wat de overheid
doet, dat dat goed is. En wij willen tegenwoordig weten dat die stelling
nergens op gebaseerd is.

Zo voor even vind ik het zo wel goed al ben ik mij er van bewust dat feiten
niet zo makkelijk aan te dragen zijn. Maar gaat het daar uiteindelijk om?
Is het niet zo dat wij burgers een kabinet willen hebben waarvan wij het
gevoel hebben dat die bij deze tijd hoort?

Jens van der Heide