reactie; de ambtenaar

Ramon Barends r_barends at HOTMAIL.COM
Fri Jul 30 18:00:16 CEST 1999

----Original Message Follows----
From: D Sundman <dsundman at netland.nl>
To: brummen at d66
CC: D66 <D66 at NIC.SURFNET.NL>
Subject: Re: Zuid-Holland als grootinvesteerder
Date: Fri, 30 Jul 1999 11:53:09 +0200

Greetje Verver (raadslid Brummen) schreef op de D66-lijst:
 > Nog deze week werd ik aangesproken door mensen
 > die keihard beweerden dat een van onze topambtenaren iets tegenhield wat
 > de wethouder goedgekeurd had. Bij intern informeren bleek dat het wat
 > anders in elkaar zat, maar het geeft wel aan dat door het lager in de
 > organisatie leggen van bevoegdheden, de burger de ambtenaren automatisch
 > meer macht toekent en menig ambtenaar deze ook pakt.

Deze passage is een discussie op zich waard. Ik wil hem dan ook graag breder
trekken.

Ook ik herken dat sommige ambtenaren maar zelf beslissingen nemen. De 4e
macht word langzaam de 1e macht ;-( !

Stellingen;
* De ambtelijke diensten hebben te veel macht
* Raadsleden kunnen de ambtenaren niet meer controleren
  Hierdoor wordt het ook steeds moeilijker om de wethouders te checken

Brainstorm;
Hoe verminderd de ambtelijke macht ?

Vriendelijke groet,
Ramon Barends, Nijmegen