Zuid-Holland als grootinvesteerder

e.r. stolp stolp at SIGNAAL.NL
Wed Jul 28 11:46:03 CEST 1999

Unclassified

> Gisteren een 'fractievolger' van GroenLinks in de Staten van Zuid-Holland
> gesproken en die meldde mij dat, ondanks zijn vrij uitgebreide ervaringen met
> zowel het opstellen als controleren van gemeentebegrotingen, hij de leningen ook
> nu achteraf niet uit de rekening kon halen. Ik vraag me dan af of het dan wel zo
> duidelijk voor iedereen (Statenleden) te zien was en of het niet gewoon expres
> goed weggestopt is. Of dat nu door de ambtenaren zelf is gedaan, of op last van
> de Gedeputeerde, is me niet helder.
>
> Groet,
>
> Chido Houbraken

Je moet natuurlijk wel weten waar je kijken moet. De leningen staan niet in de
begroting omdat het geen uitgaven zijn. Echter het volle bedrag van zowel de
verstrekte leningen als het door de provincie zelf aangetrokken geld kun je op
de balans (dat is dat andere onbegrepen stuk) terugvinden. In de begroting zou je
onder een kopje "financiele baten en lasten" de betaalde en ontvangen rente terug
kunnen vinden.
Een bank medewerker hoort dit te weten.

Verder ben ik het wel met Paul Doucet eens dat er overdreven ophef over de hele zaak
gemaakt wordt. Zuid Holland is hier al 10 jaar mee bezig en al die tijd heeft er
niemand geklaagd over de winst die er mee gehaald werd.
Zuid Holland had totaal 1.7 miljard uit staan, als je er van uitgaat dat ze 1 a 2%
rentewinst hebben over dit bedrag dan betekent dat 17 tot 34  miljoen extra
inkomsten voor de provincie per jaar. Eens in de 10 jaar een strop van 50 miljoen
kan er dan best vanaf. Zo werken de banken tenslotte ook.

Ook de commissaris van de koningin heeft correct gehandeld door het college beleid
uit te voeren ook al was ze het er zelf niet mee eens. Het college was tenslotte
bevoegd om tot dit beleid te besluiten en op de totale begroting/balans van de
provincie gaat het niet om exorbitante bedragen. Zij heeft ook nooit getekent voor
een lening van 1 miljard maar waarschijnlijk honderden keren voor bedragen van een
paar miljoen.

Een meer pricipieel punt is dat de overheid geen bedrijfsmatige aktiviteiten hoort
uit te voeren omdat ze het echte bedrijfsleven daarmee oneerlijke concurrentie aandoen.
Via de belastingheffing beschikt de overheid over bijna onbeperkte middelen,
de overheid hoeft zelf geen belasting te betalen, en kan via de wetgeving het
bedrijfsleven hinderen. Als de overheid zelf als bedrijf gaat optreden en andere
bedrijven dus als concurrent gaat zien leidt deze machtspositie vrijwel zeker tot
misbruik.

Maar dat tijdelijke kasoverschotten tegen rente worden uitgeleend is normale praktijk.
Tijdelijke kas tekorten moeten tenslotte ook tegen rente geleend worden. Bij een goede
financiele planning hoeven de tekorten en overschotten niet groot te zijn en dan is het
ook geen probleem om dit risico mijdend tegen een lagere rente te doen

Emiel Stolp