Fiscalisering publieke omroepbudget?

Hein van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Tue Jul 27 12:24:36 CEST 1999

At 09:29 09-07-1999 Friday , henk vreekamp wrote:

>Kortom, ik vind de NOSbezwaren niet steekhoudend en verwijs naar mijn
>principiele uitgangspunt in de vorige mail.

De NOS bezwaren houden wel degelijk enige steek. We hebben in NL een uniek
omroepstelsel, gebaseerd op de verenigingsstructuur, met een
(basis)democratische grondslag, waarbij ideologie en/of levensbeschouwing
het criterium is/was. Leden van de omroepvereniging kunnen nog steeds het
bestuur beinvloeden. Het zwaartepunt van bestuursvetrantwoordelijkheid ligt
derhalve tegenover de leden, niet de overheid.

We kennen geen werkelijke staatsomroep, ondanks de invloed van de overheid
op de programmering via omroep -en mediawetten. Deze wetten geven slechts
randvoorwaarden, zoals een verdeling tussen amusement en educatie en
informatie. De invulling van de kaders is (nog) in handen van de
omroepverenigingen. We hebben nu weliswaar een duaal stelsel gekregen,
sinds het commerciele stelsel naast het publieke stelsel is gaan
functioneren, maar het is opvallend hoe goed de `publieken' concurreren met
de `commercielen'. Wanneer de overheid het geld gaat innen via de fiscus
wordt een fundamentele breuk met dit stelsel in -en doorgezet. De
decentrale verenigingsaanpak wordt dan losgelaten, met name wb de
financiering, en de inhoudelijke bemoeienis zal volgen (wiens brood men
eet..). De bijdragen worden dan `algemene middelen' en niet meer specifieke
doel-middelen. De financiering wordt dan steeds meer afhankelijk gemaakt
van ambtelijke richtlijnen, (deel)wetten, regeeraccoorden of
departements-beleid. Een m.i. foute ontwikkeling. Soevereiniteit in eigen
kring, zoals we nu nog enigszins kennen in het publieke omroepstelsel, is
dan volledig verdwenen. De omroep wordt een centraal gestuurde en
(partij)politiek afhankelijke bezigheid.
De NOS heeft dus gelijk.

Hein  van Meeteren
 Amsterdam
heinwvm at palm.a2000.nl