Fiscalisering publieke omroepbudget?

henk vreekamp w.j.vreekampdouwes at POBOX.RUU.NL
Fri Jul 9 08:29:25 CEST 1999

Lijsters,

Omdat er niemand, ook niet via persoonlijke mail, reageerde op mijn vrij
principiele stellingname rond de regeringsplannen tot fiscalisering van de
omroepbijdrage, fileer ik dit keer de reactie van het NOS-bestuur, ruim een
jaar terug:

NOS: bezwaar dat er voortaan jaarlijks op politiek niveau wordt beslist.
Mijn commentaar: dit zwaar overdreven opmerking, want bij huidige kijkgeld
wordt er ook om de zoveel tijd politiek gebabbeld over correcties wegens
kosten en inflatie.

NOS: fiscalisering brengt het risico dat de publieke omroep afhankelijk
wordt van de overheid.
Mijn commentaar: dat is ze nu ook al, wegens richtlijnen zoals relatieve
zendtijd per programmasoort, de politieke benoemingen in het NOS-bestuur, de
geboden rond de kapitaalreserves, het debat rond de 'stiekeme' spaarpotjes
van de zendgemachtigden, en de reclamevoorschriften. Een en ander leidt tot
regelmatige sancties vanwege het Commissariaat voor de Media.

NOS: de overheid kan via fiscalisering voorwaarden stellen aan
subsidieverlening.
Mijn commentaar: zie hier boven.

NOS: uit de vrees dat de overheid invloed zal uitoefenen op de inhoud van de
programma's.
Mijn commentaar: inhoudelijk gebeurt dat nu al via het news management van
de overheden, de persoonlijke banden (het 'ouwe jongens krentebrood') tussen
beleidsambtenaren en journalistieke chefs en parlementaire verslaggevers. De
suggestie dat politici extra invloed zouden krijgen, lijkt daarom
onwaarschijnlijk. Het publiek ruikt het gauw genoeg als er manipulatie in
het spel is: minder geloofwaardige media worden dan op de duur ook slechte
kanalen voor politieke boodschappen en overheidsvoorlichting. Men snijdt
zichzelf in de vingers als men een balans verstoort.

Kortom, ik vind de NOSbezwaren niet steekhoudend en verwijs naar mijn
principiele uitgangspunt in de vorige mail.

Henk Vreekamp, Utrecht