Zuid-Holland als grootinvesteerder

Verver brummen at D66.NL
Mon Jul 26 10:17:26 CEST 1999

Ariean van de Groep wrote:

> Wat ik opvallend vind is dat er op deze list nog bar weinig is gesproken
> over de inmiddels beruchte Ceteco-affaire; terwijl juist deze zaak direct
> betrekking heeft op de wortels van onze democratie, verantwoordelijkheden
> van bestuurders en de bestuurlijke indeling van ons land. Bovendien gaat het
> deze keer niet alleen om principes, maar ook om harde valuta; geld dus, en
> wel geld van de belastingbetaler. Iemand die hierover een originele gedachte
> heeft? Dat het afkeurenswaardig is voel ik ook wel aan, maar waarom precies,
> [...]

Door het steeds dieper leggen van verantwoordelijkheden bij de
ambtelijke organisatie krijgt deze automatische meer macht. Doordat de
ambtelijke organisatie in ons systeem de stabiele factor is, de politiek
verantwoordelijken wisselen elkaar regelmatig af, zit ook de kennis bij
de ambtenaren. De tweede stabiele factor in dit geheel zou de CvK moeten
zijn. Deze heeft wat mij betreft in Zuid-Holland het meest gefaald. Als
ze het principieel oneens was met een besluit van de GS had ze dit
besluit ter vernietiging bij de minister van BZ voor moeten dragen.
Nederland kent nog steeds benoemden en het voordeel hiervan zou zijn dat
zij niet onderhevig zijn aan verkiezingsuitslagen en ook niets te maken
hebben met partijprogramma's etc. Zij kunnen zich daardoor geheel
onafhankelijk opstellen. De CvK (en dus ook de burgemeesters) zijn een
spil in ons huidige systeem. Als deze spil gaat werken zoals in
Zuid-Holland het geval is, kunnen wij beter alla minuut over gaan op een
gekozen CvK en dus ook gekozen burgemeesters. Ik vind dit dus minder een
teken van de toenemende invloed van de 'vierde macht'als wel van een
slecht functioneren van een CvK die voor zover ik begrijp willens en
wetens de grondwet genegeerd heeft, weliswaar onder protest maar ik heb
al eerder aangegeven wat haar taak in dezen was.

Greetje Verver