Slogans: soc.lib. en bas.loon

Arie Dirkzwager aried at XS4ALL.NL
Tue Jul 13 15:51:46 CEST 1999

At 08:49 13-7-99 CET, henk vreekamp wrote:

>En dan dat basisinkomen. Idealisten en rekenmeesters bespringen elkaar.

        Nee hoor, berekeningen tonen aan dat die "idealisten" behoorlijk
*realistisch* zijn, maar er doen ook scheve berekeningen de ronde als zou
het basisinkomen uit verhoging inkomstenbelasting of belasting van
kapitaalsinvesteringen gefinancierd moeten worden. Dat is niet zo.

>Ik vraag me af waar al die (geprivatiseerde) ambtenaren en beambten in het
>'welzijn' dan toch heen moeten als er niks meer te betuttelen en regelen
>valt. Is er voor hen dan ineens wel 'normaal' werk?

        Misschien wel, misschien niet. Het werk wat ze nu doen is schadelijk voor
de (psychische en maatschappelijke (volks)gezondheid (kunnen ze niet
helpen: is gevolg van huidig systeem van uitkeringen en "sociale zekerheid"
met al zijn ondoorzichtige en restrictieve regelgeving). Als ze solidair
zijn stemmen zij voor een basisinkomen dat die nadelen niet heeft en laten
ze zich ontslaan - ze zijn dan in ieder geval verzekerd van dat
basisinkomen en kunnen voor meer inkomen een baan zoeken die het algemeen
welzijn wel bevordert.

>Misschien zijn dat er
>ook wel een half miljoen.

        die dan vrij komen op de toch al krappe arbeidsmarkt - spaart de staat
heel wat uit aan ambtenarensalarissen waardoor het basisinkomen weer wat
hoger kan worden.

>Tot slot hebben we nog een politiek probleem: vele welzijnsbetuttelaars
>vormen het (on)georganiseerd kader van PvdA en GL. Als we hen hun speeltje
>ontnemen, ontstaan mogelijk ordeproblemen.

        Hoe staat dat met de sociale rekenmeesters van D66 die blijkens een
rapport dat ik op deze lijst becommentarieerde (ook) tegen een basisinkomen
zijn (op grond van een verkeerd uitgangspunt bij hun berekeningen)?

>Mij persoonlijk lijkt de oplossing iets eenvoudiger - en ik hanteer even de
>metafoor van de vieze bakker -, namelijk afromen van het besteedbare inkomen
>bij werkenden om wat meer aan onderwijs en gezondheidszorg te doen.

        Is heel ander punt, maar wellicht dat een aantal mensen met een
basisinkomen vrijwillig en laag betaald in onderwijs en gezondheidszorg
gaat werken. Natuurlijk moet er ook meer geld (en eventueel onbetaald werk)
naar onderwijs en gezondheidszorg!

Arie Dirkzwager