Onafhankelijkheid scholen in het geding?

D Sundman dsundman at NETLAND.NL
Wed Jul 21 18:58:03 CEST 1999

C.I.L.Houbraken at DNB.NL wrote:

> inmenging

> Als je met exact alleen technische vakken bedoeld, ben ik het zeker niet met je
> eens. En ik kan ook nog wel niet-exacte (school)activiteiten verzinnen die
> geschikt zijn voor sponsoring.
>
> Accountantcy, bijvoorbeeld.
> Waarom zou Moret, Ernst & Young geen 'toplessen' wiskunde-A ('economische'
> wiskunde) of Economie-2 (vroeger: boekhoudkunde of 'handel') verzorgen voor
> mensen die daar goed in zijn en op scholen die dat leuk vinden?

Waarom wel?Das typisch iets voor het reguliere onderwijs.Het is niet snel aan
verandering onderhevig, en kost praktisch niets om te onderwijzen

> Maar ik zie ook wel toekomst voor zoiets als cursussen en wedstrijden 'pleiten'
> of 'debating' voor middelbare scholieren, gesponsord door Trinite Van Doorne of
> De Brauw. Behalve het directe voordeel van het prestige en de naamsbekendheid,
> is er ook een voordeel voor de maatschappij / branche.
> Momenteel schijnt er een groot probleem te zijn met de 'spreekvaardigheid' van
> jonge (vooral OM-leden, maar ook bij) advocaten. Zulke cursussen kunnen
> stimulerend werken. En ik vind dit dus niet per definitie een taak van het
> reguliere onderwijs.

Een cursus logisch denken lost dit aardig op voor, vlugge denkers die aanleg voor
het debat hebben. Zij die dat niet bezitten kunnen het ook van d Brauw niet leren.
Kijk maar naar de techniek van het CDA in vergelijking met de SP bijvoorbeeld.

> Ik wijs in geen enkele tak sponsoring af, mits het aanvullend, in overleg met de
> ouders en aan stringente regels gebonden is. Ervaringen uit bv. de VS kunnen
> hier bij helpen.

Die ervaring heb ik...Ik vind zoiets zeer gevaarlijk.
Ik kan je aanbevelen het boek Hidden Persuaders te lezen.Met jonge (lege) hoofdjes
moet je zeer voorzichtig omspringen.