Verzelfstandiging van afdelingen en regio's

Ernst Debets edebets1 at EURONET.NL
Tue Jul 20 21:10:53 CEST 1999

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Marc Enschede <enschede at xs4all.nl>
Aan: D66 Digitaal Politiek Cafe <d66 at NIC.SURFNET.NL>
Datum: dinsdag 20 juli 1999 17:49
Onderwerp: Verzelfstandiging van afdelingen en regio's

|D66 heeft zich ook als doel gesteld om de politiek dichter bij de mensen te
|brengen. Op dit punt hebben we veel concurrentie van bijv. de lokale en
|regionale onafhankelijken. Die laatsten zijn niet onsuccesvol.gebleken en ik
|denk dat enkele van hen ook blijvers zijn.
|
|Nu kunnen we twee dingen doen: of we bestrijden die clubs, of we werken
|ermee samen. In het geval we op hoofdlijnen dezelfde zaken willen bereiken
|(meer contact tussen burger en bestuur, invoering plaatselijk referendum,
|etc.) kunnen we het beste samenwerken.

> [...]

Marc,

Inderdaad: If you can't beat them, join them.
Volkomen mee eens. Als ik bij ons kijk op plaatselijk niveau:
Er zitten drie lokale partijen in de raad:
Zaanse Onafhankelijke Groepering:
Zit al 3 periodes in de raad, munt uit door: interne ruzies, domheid, snappen
niets van politiek, weten het niet, hebben de stukken niet gehad of zijn tegen.
Zegt dat ze er zijn voor de burgers en dat ze naar de burgers luisteren. Als dat
zo was en ze minder intern herrie hadden en de politiek leidster geen
dictatoriale neigingen had, dan zou het nog een betekenisvolle factor in de raad
geworen zijn, nu zijn het 5 verloren raadszetels....
Geen partij om met D66 samen te werken dus....

ROSA:
Groepje onafhankelijke alternatievelingen die hun kiezerspotentieel vooral halen
uit kringen van groen (s)links
en SP. Hebben vaak zeer originele ideeën en zitten met 1 persoon in de raad
omdat SP bij ons nog niet aan de verkiezingen heeft meegedaan.
Wel mee samen te werken door D66, echter niet zoals Marc in zijn stukje bedoeld
en ook niet zoals wij dat
als D66 zullen zien.

Gemeentebelangen Zaanstad:
Afsplitsing van het ZOG (zie boven), eigenlijk het "meer ontwikkelde" deel van
die partij, splitste zich in 1996 af van ZOG en zit sindsdien met 1 zetel in de
raad. De "top" van deze partij geeft ruiterlijk toe dat ze landelijk op D66
stemmen: voorwaar demeest ideale partner om mee samen te werken. Zou ons
zetelaantal met 50% verhogen!

Kortom Marc, in het hierboven door mij geschetste beeld zou je inderdaad twee
"splinters" op gemeentelijk niveau kunnen samenvoegen en misschien wordt het met
instemming van beide partijen wel iets!
Graag hoor ik of er in andere gemeentes ook dergelijke situaties bestaan.

Ernst Debets/ D66 Zaanstad.