Onafhankelijkheid scholen in het geding?

Mark Giebels m.m.t.giebels at WB.UTWENTE.NL
Mon Jul 19 14:39:39 CEST 1999

Roeline Barkhuis wrote:

> Mijn kind is
> verplicht om naar de basisschool te gaan en verpieterd daar. Onderwijs op
> maat is er niet bij. En dat terwijl hij daar vele uren per week zit. Sinds
> kort, omdat hij op mijn advies zich storend in de klas is gaan gedragen,
> krijgt hij verrijking voor rekenen. Ik had er moeite mee hem dat advies te
> geven, maar het werkte. Mijn dochter van 6 hou ik zo nu en dan een dag
> thuis, mag niet, weet ik. Pas heb ik haar verteld hoe het zit met breuken.

Ik ben het helemaal met Roeline eens. De overheid is er om minimale
kwaliteitsnormen te stellen en soms de financiering te verzorgen om deze
kwaliteitseisen te halen. De overheid moet echter niet gaan monopoliseren, ook
niet bij (vooralsnog?) publieke taken zoals onderwijs, gezondheidszorg etc.
Zoals Roeline laat zien werkt dat burgerlijke ongehoorzaamheid in de hand en ze
heeft nog gelijk ook. Hetzelfde zien we ook bij de pogingen om extra capaciteit
te genereren om zieke werknemers sneller te kunnen behandelen. Er zullen altijd
mensen blijven die behoefte hebben aan meer of op een andere manier dan waar de
overheid voor zorgt. Dit kun je het beste erkennen, waarna je de blokkades kan
opruimen en het op een sociale manier vorm kan geven, zodat diegenen met minder
geld of bijzondere behoeften ook kwalitatief hoogwaardig onderwijs of zorg
kunnen blijven krijgen. Daar moet een sociaal-liberale partij voor garant
staan. Meer geld voor onderwijs en gezondheidszorg is dan ook hard nodig. Maar
niet om het streven naar gelijkheid halsstarrig vast te houden, maar om de
kwaliteitseisen op te kunnen schroeven.

Geef de school terug aan de ouders en het ziekenhuis terug aan de patienten. En
als de genoemde actoren behoefte hebben aan sponsering, aan aanvullende
lesprogrammas, aan extra leerkrachten, aan kleinere klassen, aan luxere
ziekenhuiskamers, of whatever, dan moet je dat vooral niet gaan verbieden. En
ook niet te snel vanuit Den-Haag gaan kwalificeren als maatschappelijk
ongewenste ontwikkeling. Tweedeling pak je bij voorkeur aan door de
kwaliteitseisen te verhogen, niet door de kwaliteitspieken af te toppen.

Groeten,
Mark.

--
Mark Giebels