Abortus en verantwoordelijkheid.

Max Kok m.r.kok at HCCNET.NL
Fri Jul 16 00:41:43 CEST 1999

Roeline,

Het is dus goed denkbaar dat in het eerste geval de gemeenschap het kind
betaalt (omdat de echte vader de plaat gepoetst heeft en de vervangende
vader voor de eer bedankte, lijkt het me goed denkbaar dat  moeder en kind
van de bijstand afhankelijk zijn).
Het moet toch niet zo moeilijk zijn de biologische vader te achterhalen ?
Desnoods door de afd. vordering en verhaal van de sociale dienst. Alleen,
als hij er door haar ook ingeluisd is, vind ik dus niet dat hij
onderhoudsplichtig is. Maar toon dat achteraf nog maar eens aan ...

In het tweede geval betaalt de gemeenschap het kind juist niet. Immers die
250 gulden komt van de biologische vader en wordt als neveninkomsten in
mindering gebacht op de bijstand die de moeder ontvangt.

De gemeenschap draait wel op voor de domme beslissing van de moeder. Als zij
het kind gewoon volgens afspraak had laten weghalen en haar school afmaakt,
kan ze zelfstandig in haar onderhoud voorzien.

Verder ben ik het met Chido eens dat de man geen onderhoudsplicht in de
schoenen kan worden geschoven als hij zijn verantwoordelijkheid genomen
heeft en kiest voor abortus. Dat moet dan wel bijtijds (zeg binnen twee
maanden nadat de vrouw heeft meegedeeld dat ze zwanger is) ondubbelzinnig
worden vastgelegd.

Een oplossing voor het afwentelen van de kosten van kind en moeder op de
gemeenschap door de moeder zou kunnen zijn dat de sociale dienst de
onderhoudskosten (f 250) voor het kind aan haar leent en dat ze dat moet
terugbetalen zodra ze werk heeft. De moeder neemt immers de
verantwoordelijkheid voor het ontstaan van de kostenpost en moet daar dus
ook de consequenties van dragen.

Max Kok
.