verkiezingen gemeenteraad en provinciale staten samen?

Herman Beun beunherm at IQUIP.NL
Thu Jul 15 17:04:27 CEST 1999

Ernst Debets schreef:

> In de huidige situatie kiest PS de Eerste Kamer. Als je tegelijk de Tweede
> Kamer en PS kiest, kan PS enige maaanden nadien de Eerste Kamer kiezen. Zo
> zit je niet zoals nu een jaar of nog langer met totaal andere verhoudingen
> in Tweede kamer en Eerste kamer.

Wat is er dan zo kwalijk aan het bestaan van verschillende politieke
verhoudingen in EK en TK? Wat is nog de toegevoegde waarde van de EK
als die verhoudingen steeds hetzelfde zijn? En waarom dan geen
rechtstreekse verkiezingen van de EK, zonder tussenkomst van de PS?

Mijn punt is dat PS-verkiezingen horen te gaan over provinciaal
beleid (zoals bijvoorbeeld het verstrekken van dubieuze leningen door
GS/CdK). Dat de PS ook nog de EK kiezen hoort bijzaak te zijn. En
voor zover het dat niet is, zou die indirecte kiezersstem op de EK
nog steeds gebaseerd moeten zijn op overwegingen van provinciale
belang. Als dat niet wenselijk is omdat men Nederland per se als een
centralistische eenheidsstaat wil beschouwen of omdat de EK zich toch
gedraagt als een nationale kamer zonder binding met de provinciale
achterban, dan moet je de EK gewoon rechtstreeks laten kiezen en niet
door de PS.

En tenslotte, zoals Cathja Maas al opmerkte: de TK kan tussendoor
ontbonden worden, bijvoorbeeld bij een regeringscrisis. TK-
verkiezingen kun je dus per definitie al nooit met andere combineren.

Overigens zou tussentijdse ontbinding w.m.b. ook voor PS en GR
mogelijk moeten zijn.

Herman