Abortus en verantwoordelijkheid

tamara bonnema tamara at BONNEMATEK.DEMON.NL
Thu Jul 8 15:33:39 CEST 1999

Ik heb deze discussie tot nu toe niet gevolgd.
Is dit een man/vrouw discussie?

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Max Kok <m.r.kok at HCCNET.NL>
Aan: D66 at NIC.SURFNET.NL <D66 at NIC.SURFNET.NL>
Datum: donderdag 15 juli 1999 14:46
Onderwerp: Re: [D66] Abortus en verantwoordelijkheid
>Niet altijd.
>Ten eerste: Indien de vrouw de man misleidt en het zwanger geraakt zijn
>misbruikt om een relatie te vestigen die de man niet wil, heeft de man wel
>degelijk het recht de zwangerschap te laten afbreken. Het gaat de vrouw dan
>immers helemaal niet om het kind of om "baas in eigen buik" maar ze doet
>inbreuk op het zelfbeschikkingsrecht van de man.

Man, zorg ervoor dat je geen sperma achterlaat bij die vrouw. Dan kun je ten
allen tijde je "zelfbeschikkingsrecht" handhaven.
Ik vind dit (en de rest van het  verhaal) wel zeer bedrijfsmatig klinken.
Vooral het feit dat een kind een project is.
Wat doet Max Kok als zijn project mislukt?? Geen project tot stand blijkt te
kunnen brengen?
Of  het project gehandicapt blijkt te zijn (ik noem maar iets)

>Ten tweede: Als de man de verwekkende partij is die het kind om een andere
>reden ongewenst vindt (bv. ongelukje op een onmogelijk moment in z'n
>carriere)

Als dit gebeurt, en de vrouw haar zwangerschap niet wenst af te breken,
lijkt het mij duidelijk: einde relatie.En geen ongewenste abortus.

>Als de vrouw doorzet, en daarmee aangeeft dat ze die
>verantwoordelijkheid niet kan dragen, zou de man bij de rechter afbreking
>van de zwangerschap moeten kunnen aanvragen.

Tegen die tijd is het kind al geboren....
Trouwens, welke verantwoordelijkheid? Man heeft geen verantwoordelijkheid
voor de gevolgen van zijn bijdrage?

>Max Kok

Tamara Bonnema-Tekelenburg